Ero sivun ”Wii U” versioiden välillä
HypeWiki
Rivi 40: | Rivi 40: | ||
*Pikmin 3: Gameplayltaan paras sarjan osa, kiitos hienon kenttädesignin ja tasapainotettujen Pikminien. Story-moodi ei yllä kakkososan tasolle kiitos vähäisen sisällön, kuivien hetelmäcollectiblien ja ripulin seivisysteemin, mutta loppuyhteenotto on kyllä hyvin siisti. Moninpeli on myös hyvä, vaikka gamepadin pointti on vaihteeksi sössitty siinä ihan täysin, kerta erillisillä ruuduilla pelaamista ei tueta. | *Pikmin 3: Gameplayltaan paras sarjan osa, kiitos hienon kenttädesignin ja tasapainotettujen Pikminien. Story-moodi ei yllä kakkososan tasolle kiitos vähäisen sisällön, kuivien hetelmäcollectiblien ja ripulin seivisysteemin, mutta loppuyhteenotto on kyllä hyvin siisti. Moninpeli on myös hyvä, vaikka gamepadin pointti on vaihteeksi sössitty siinä ihan täysin, kerta erillisillä ruuduilla pelaamista ei tueta. | ||
− | *Project Zero; Maiden of the Black Water: Viides Fatal Frametus. Tarina on sarjankin alhaisilla | + | *Project Zero; Maiden of the Black Water: Viides Fatal Frametus. Tarina on sarjankin alhaisilla standardeilla offensiivisen paska ja bonus- ja unlock -elementit kuppaisempia kuin sarjan Wii -peleissä. Myös useat pelattavat hahmot on toteutettu vielä köyhemmin kuin sarjan nelososassa, koska joka jantteri pelaa miltei samalla tavalla. Viimeksi mainittu heikkous on erityisen hämmentävä siksi, että pelin lopussa on hyvin lyhyt cross-over -bonusosio, jossa tarjotaan täysin uudet pelimekaniikat. Hyvitykseksi ovat ympäristöt paljon edellisiä osia siistimpiä ja Game Padin messevä käyttö tekee vihollisten räpsimisestä entistäkin hupaisampaa. Pelin lokalisaation surullisenkuuluisa tökeröys ja hitaus juontaa juurensa varmaankin juuri siitä, ettei Nintendo ole katsonut hyvällä peliä, joka oikeasti käyttää Wii U:n ominaisuuksia mielekkäästi hyväkseen. |
Rivi 50: | Rivi 50: | ||
*<u>''Sonic; Lost World''</u>: Ihan OK köyhän miehen Mario Galaxy hyvin presentaatioin. DKC:mainen minecart-kenttä sai pelaajat ragequittaamaan oikeutetusti. Ilmainen DLC on hieno ominaisuus. | *<u>''Sonic; Lost World''</u>: Ihan OK köyhän miehen Mario Galaxy hyvin presentaatioin. DKC:mainen minecart-kenttä sai pelaajat ragequittaamaan oikeutetusti. Ilmainen DLC on hieno ominaisuus. | ||
− | *Super Mario 3D World: Wii U:n | + | *Super Mario 3D World: Wii U:n ainoa oikeasti erinomainen peli. Monipuolinen ja etenkin moninpelillä viihdyttävä, mutta muihin 3D-Marioihin verrattuna liian kunnianhimoton, Crash Bandicootmaisen lineaarinen ja paikoin persoonaton. Miiverse-ominaisuudet ovat harvinaisen hupaisia ja auttavat hieman kliinisyyden torjumisessa. |
− | *Super Smash Bros for Wii U: | + | *Super Mario Maker: Helppokäyttöinen ja melko laaja editori. Mario 2D -platformereihin gonahtaneelle ei tästä ole kuitenkaan hirveästi iloa, sillä ruutujen yleinen laatu on totta kai todella alhainen verrattuna alkuperäisiin tekeleisiin. SMB -tyylin bonuspuvut ovatkin suunnilleen mielenkiintoisin ominaisuus. |
+ | |||
+ | *Super Smash Bros for Wii U: Hyvä, muttei läheskään yhtä iso harppaus eteenpäin kuin kaksi edeltäjäänsä, ollen vain Brawl Deluxe, ja siksi hienoinen pettymys. Pelin ainoa isompi uusi elementti, kustomisaatio, on melko kuivaa ja mielenkiinnotonta Mii -hahmoja lukuun ottamatta. On myös hanurista, että aikaisempien osien Adventure- ja Subspace Emissary -moodeja ei ole korvattu millään varteenotettavalla vaihtoehdolla. Yksinpelimoodien karsimisista vapautuneet resurssitkin on sitten tuhlattu johonkin turhaan 3DS -versioon, joka kaiken kukkuraksi kusee konsolikollegaansa entisestään kiitos tekijöiden typerän tasapäistämislogiikan. Lisäksi pelin DLC -hahmot on valittu yhtä hyvällä logiikalla kuin presidentti 30-luvun Saksassa...tai, oikeastaan, ei nyt mennä liiallisuuksiin. Hitlerkin on ihan lussua kamaa kyseisiin kuonakasoihin verrattuna. | ||
Rivi 66: | Rivi 68: | ||
*''Xenoblade Chronicles X'': Ihan lussua kamaa, Xenoblade Chronicles on (lievästi sanottuna) parempaa. Taistelu- gameplay on hyvää ja ympäristöt vaikuttavia, kaikki muu paskaa. Premissi on epäinspiroitunutta "avaruusjenkit versus tappaja- alienit" -settiä, hahmot ovat joko persoonattomia tai epäpidettäviä, mykkä päähenkilö itkettävä muinaismuisto ja juonikohdat koostuvat 95 %:sti samojen janttereiden seisomisesta tikku perseessä jauhamassa sontaa. Ympäristö ei avaudu sen kaluamisella vaan MacGuffineita keräilemällä ja satelliittikartta on ylimalkainen sekä epäselvä. Taistelu ja loppupeli onkin sitten kustu täysin peliin sopimattomalla hub world -juonenkuljetuksella sekä etenkin tyystin epäoikeutetulla mielivallalla; kaikissa juoniosioissa pitää kolme neljästä pelattavasta tyypistä olla samoja homekorvia, hahmot pitää erikseen kaluta pitkin mantuja niitä vaihdettaessa, samanaikaisten sivutehtävien määrä on rajoitettu eikä isompia questeja voi vaihtaa niiden ollessa kesken. Käyttäjäepäystävällinen paska söi peli-intoni nopsaan, vaikka jostain syystä tuli tuubaa tahkottua silti viisitoista tuntia liikaa. Erityismaininta vielä soundtrackista; en ole koskaan ennen joutunut turvautumaan mute -nappiin niin järjestelmällisesti kuin tämän pelin kanssa. Suurin videopelipettymykseni koskaan, kaiken kaikkiaan, ja hyvä kuusituumainen lisänaula Wii U -arkkuun. | *''Xenoblade Chronicles X'': Ihan lussua kamaa, Xenoblade Chronicles on (lievästi sanottuna) parempaa. Taistelu- gameplay on hyvää ja ympäristöt vaikuttavia, kaikki muu paskaa. Premissi on epäinspiroitunutta "avaruusjenkit versus tappaja- alienit" -settiä, hahmot ovat joko persoonattomia tai epäpidettäviä, mykkä päähenkilö itkettävä muinaismuisto ja juonikohdat koostuvat 95 %:sti samojen janttereiden seisomisesta tikku perseessä jauhamassa sontaa. Ympäristö ei avaudu sen kaluamisella vaan MacGuffineita keräilemällä ja satelliittikartta on ylimalkainen sekä epäselvä. Taistelu ja loppupeli onkin sitten kustu täysin peliin sopimattomalla hub world -juonenkuljetuksella sekä etenkin tyystin epäoikeutetulla mielivallalla; kaikissa juoniosioissa pitää kolme neljästä pelattavasta tyypistä olla samoja homekorvia, hahmot pitää erikseen kaluta pitkin mantuja niitä vaihdettaessa, samanaikaisten sivutehtävien määrä on rajoitettu eikä isompia questeja voi vaihtaa niiden ollessa kesken. Käyttäjäepäystävällinen paska söi peli-intoni nopsaan, vaikka jostain syystä tuli tuubaa tahkottua silti viisitoista tuntia liikaa. Erityismaininta vielä soundtrackista; en ole koskaan ennen joutunut turvautumaan mute -nappiin niin järjestelmällisesti kuin tämän pelin kanssa. Suurin videopelipettymykseni koskaan, kaiken kaikkiaan, ja hyvä kuusituumainen lisänaula Wii U -arkkuun. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *''Yoshi's Wooly World'': Köyhän miehen Yoshi's Island Epic Yarnista kopioiduin yleisilmein, eli vaihteeksi sikanähty Wii U -platformer. |
Versio 19. maaliskuuta 2016 kello 15.58
Paskaa! Wii U! Toistaiseksi kovin epävakuuttava peleiltään. Padissä on potentiaalia, jota ei ole käytetty. Yhteensopivuus Wiin kontrollien ja pelien kanssa on tosin plussaa. Miiverse ym. on-line ominaisuudet kiinnostavat allekirjoittanutta kuin kilo paskaa. Wii U! Amiibot ovat yksi naula arkkuun lisää.
- 007 Legends: Geneerinen ja epäselvä nykyajan FPS. Anteeksi tautologia. Pisteet klassisesta healttisysteemistä, joka ei tosin oikein sovi nykyajan ADHD-paukutteluun.
- Batman; Arkham City - Armored Edition: Nappiähkyä, stealthhia, kombopainotteista, itseääntoistavaa mättöä ja dark & gritty sarjakuvasankareita. Me no rikey.
- Deus Ex; Human Revolution - Director's Cut: "Yeah, RIP." Tunnelmaltaan ja juoneltaan mielenkiintoinen, mutta gameplayltaan tavallisen nappiähkyinen, geneerinen räiskintä taikka stealthiripulointi, eli ei kuppini teetä.
- Donkey Kong Country Tropical Freeze: Huomattavasti parempi kuin Returns kiitos vaihtelevamman kenttädesignin, siistimmän hahmokatraan ja roimasti laadukkaamman soundtrackin. Gameplay on kuitenkin jo turhan nähtyä ja gamepadi kustu ihan täysin. Läpäisty kaverin kera.
- Don't Starve; Giant Edition: Audiovisuaaliselta puoleltaan mainio ja muutenkin mukavan persoonallinen sandbox survival -peli. Alkuhuuman jälkeen pelin hiekkalaatikkohaahuilu rupeaa nopeasti kyllästyttämään kiitos käyttäjäepäystävällisyyden, grindauspainotuksen, itsetarkoituksellisen esoteerisyyden ja kuppaisen taistelu"systeemin". Unlockattavat lisähahmot ovat hieno ominaisuus, mutta valitettavasti itse avaussysteemi on paskaa, joka asettaa arvoa ainoastaan sille, kuinka monta päivää pelaaja jaksaa takoa eteenpäin, ei sille, mitä kaikkea tässä ajassa tulee tehtyä. Päämäärätöntä selviytymistaistelua on nokitettu myös seikkailumoodilla, joka sekin on kuitenkin kustu kiitos tavoitteiden hämäryyden ja sen, ettei siitä irtoa ollenkaan expiä lisähahmoja varten.
- Game and Wario: Hupaisa, kekseliäs ja suht monipuolinen minipelipläjäys, muttei yllä WarioWarejen tasolle. "Gamer" tosin lievittää tätäkin tuskaa.
- Hyrule Warriors: Gameplayltaan paras pelaamani Warriors-peli, mutta hyvien hahmojen ja movelistien vähyys ynnä hajottava unlock-systeemi, joka pakottaa pelaamaan joka saakelin iikalla rankingripulilla höystettynä, kusee eksekuusöniä. Offensiivisesti paskojen hahmovalintojen määrä ja Groosen
ynnä Tinglenpuute ansaitsee myös erikoismaininnan. Lisäksi nyky-Warriorseja piinaava KO-inflaatio on strong is this one. Ihan lussua kamaa, Samurai Warriors 3 on parempaa, siis. Dynaaminen soundtrack on siisti, kyllä.
- Lego City Undercover: Koominen, viihdyttävä, runsassisältöinen ja presentaatioltaan hieno sandboxeilu, mutta gameplayn äärimmäinen yksinkertaisuus yhdistettynä siihen, ettei kuolemisesta ole yhtikäs mitään haittaa tekee pelaamisesta pidemmän päälle tylsää.
- Mario Kart 8: Ihan lussua kamaa verrattuna Mario Kart Wiihin, kiitos muun muuassa huonomman rata-designin ja coin-mekaniikan. Etenkin uusi esinesysteemi tekee pelistä turhan Sonic Racing Transformedin, eli ensimmäisenä olevalle ei voi 90 % ajasta tehdä yhtään mitään. Ja toisin kuin Segan tekeleessä, ei pasKasissa käytetä gamepadia mitenkään hyödyllisesti, vaan lähinnä päinvastoin. DLC parantaa pelin laatua hieman, muttei liikaa. Ainoa oikeasti hyvä asia koko pelissä on soundtrack.
- Mighty Switch Force; Hyper Drive Edition: Presentaatioltaan WayForwardmaisen epäinspiroitunut ja gameplayltaan suht omaperäinen, mutta kuiva ja pinnallinen. Ostin tämän koska hype, joka pettää aina. Eikä tätä voi edes heittää seinään tai käyttää lasinalustana, koska download only. Now I remember why I hate digital games.
- Need for Speed; Most Wanted U: Runsassisältöinen ja toimiva, mutta äärimmäisen persoonaton ja tyystin grindauspainotteinen, autofetistifokusoitunut rälläily. Gameplaykään ei ole kaksista kiitos sandbox -meiningistä johtuvien roinantäytteisten ympäristöjen sekä poliisien ym. sattumanvaraisten elementtien tarjoaman clusterfuckahtavuuden. Split screenin puuttuminen on piste epälegitiimiyden päälle.
- New Super Mario Bros. Wii U: Hyvää, mutta kovin redundanttia pomppimista. Läpäisty kaverin kanssa.
- Nintendo Land: Yllättävän syvällinen ja sisältörikas minipelikokoelma. Mutta vain minipelikokoelma. Monita on aika goddess.
- Pacman and the Ghostly Adventures: Äärimmäisen liukuhihnamainen ja tuskallisen keskinkertainen 3D-platformeri. Presentaatiossa on jonkin verran charmia, mutta gameplay on yllätyksetöntä sekä monotonista ja ruutudesign kuivaa.
- Pikmin 3: Gameplayltaan paras sarjan osa, kiitos hienon kenttädesignin ja tasapainotettujen Pikminien. Story-moodi ei yllä kakkososan tasolle kiitos vähäisen sisällön, kuivien hetelmäcollectiblien ja ripulin seivisysteemin, mutta loppuyhteenotto on kyllä hyvin siisti. Moninpeli on myös hyvä, vaikka gamepadin pointti on vaihteeksi sössitty siinä ihan täysin, kerta erillisillä ruuduilla pelaamista ei tueta.
- Project Zero; Maiden of the Black Water: Viides Fatal Frametus. Tarina on sarjankin alhaisilla standardeilla offensiivisen paska ja bonus- ja unlock -elementit kuppaisempia kuin sarjan Wii -peleissä. Myös useat pelattavat hahmot on toteutettu vielä köyhemmin kuin sarjan nelososassa, koska joka jantteri pelaa miltei samalla tavalla. Viimeksi mainittu heikkous on erityisen hämmentävä siksi, että pelin lopussa on hyvin lyhyt cross-over -bonusosio, jossa tarjotaan täysin uudet pelimekaniikat. Hyvitykseksi ovat ympäristöt paljon edellisiä osia siistimpiä ja Game Padin messevä käyttö tekee vihollisten räpsimisestä entistäkin hupaisampaa. Pelin lokalisaation surullisenkuuluisa tökeröys ja hitaus juontaa juurensa varmaankin juuri siitä, ettei Nintendo ole katsonut hyvällä peliä, joka oikeasti käyttää Wii U:n ominaisuuksia mielekkäästi hyväkseen.
- Rodea the Sky Soldier: Wii -versiota teknisesti huomattavasti kökömpi (lol) ja kontrolleiltaan vielä kömpelömpi ja turhauttavampi turhake. Sisältää kuitenkin huomattavat määrät bonusmateriaalia ja unlockattavaa verrattuna alkuperäiseen peliin; asianlaita, joka toimii minulle tämän mieltäpahoittavan julkaisun viimeisenä HV:nä.
- Sonic & All-Stars Racing Transformed: Passeli, mutta hiomaton, esineiltään ribbe ja transformaatiomekaniikoiltaan puolivillainen eli Mario Kart Wiihin verrattuna köyhä. Viisinpeli ja rosteri on mainio, mutta jälkimmäinen ei valitettavasti sisällä yhtä paljon retro-onanointia kuin sarjan ykkösosa. Käyttää Gamepadia huomattavasti paremmin hyödykseen kuin valtaosa Nintendon peleistä. Genesis does...
- Sonic; Lost World: Ihan OK köyhän miehen Mario Galaxy hyvin presentaatioin. DKC:mainen minecart-kenttä sai pelaajat ragequittaamaan oikeutetusti. Ilmainen DLC on hieno ominaisuus.
- Super Mario 3D World: Wii U:n ainoa oikeasti erinomainen peli. Monipuolinen ja etenkin moninpelillä viihdyttävä, mutta muihin 3D-Marioihin verrattuna liian kunnianhimoton, Crash Bandicootmaisen lineaarinen ja paikoin persoonaton. Miiverse-ominaisuudet ovat harvinaisen hupaisia ja auttavat hieman kliinisyyden torjumisessa.
- Super Mario Maker: Helppokäyttöinen ja melko laaja editori. Mario 2D -platformereihin gonahtaneelle ei tästä ole kuitenkaan hirveästi iloa, sillä ruutujen yleinen laatu on totta kai todella alhainen verrattuna alkuperäisiin tekeleisiin. SMB -tyylin bonuspuvut ovatkin suunnilleen mielenkiintoisin ominaisuus.
- Super Smash Bros for Wii U: Hyvä, muttei läheskään yhtä iso harppaus eteenpäin kuin kaksi edeltäjäänsä, ollen vain Brawl Deluxe, ja siksi hienoinen pettymys. Pelin ainoa isompi uusi elementti, kustomisaatio, on melko kuivaa ja mielenkiinnotonta Mii -hahmoja lukuun ottamatta. On myös hanurista, että aikaisempien osien Adventure- ja Subspace Emissary -moodeja ei ole korvattu millään varteenotettavalla vaihtoehdolla. Yksinpelimoodien karsimisista vapautuneet resurssitkin on sitten tuhlattu johonkin turhaan 3DS -versioon, joka kaiken kukkuraksi kusee konsolikollegaansa entisestään kiitos tekijöiden typerän tasapäistämislogiikan. Lisäksi pelin DLC -hahmot on valittu yhtä hyvällä logiikalla kuin presidentti 30-luvun Saksassa...tai, oikeastaan, ei nyt mennä liiallisuuksiin. Hitlerkin on ihan lussua kamaa kyseisiin kuonakasoihin verrattuna.
- Tank! Tank! Tank!: Aivan liian yksinkertainen ja siten tylsä räiskintä. Pelistä oli saanut huomattavasti mielenkiintoisemman ja paremman vain sillä, että tähtääminen olisi manuaalista.
- Tekken Tag Tournament 2: Hieno rosteri, kustomisaatio ja useita pelimoodeja, mutta itse gameplay on yliteknistä, kombopainotteista potaskaa.
- Warriors Orochi 3 Hyper: Laaja, koukuttava ja valtava rosteriltaan, mutta aika köyhä porttaus eikä yhtä hyvä kuin esim. Samurai Warriors 3. DLC on köyhää ja kallista ja useat designratkaisut shaibaa. PS3:n nokitusversio korottaa obsoliittiuden vielä uusiin sfääreihin.
- Wonderful 101: "Nobody cares!!" Gameplayltaan clusterfuckahtava, rönsyilevä ja esoteerinen actionpeli. Juoniosiot ovat välillä hupaisia, mutta pelin premissi, presentaatio ja tekemällä tehty set piece -spämmi ei ole kovinkaan kiihottavaa. Erikoismaininta etenkin menoon täysin sopimattomalle, ylipateettiselle avaruusoopperasoundtrackille. Yleinen työläys ja Platinum-tason pacing sai pelaajan väsyquittaamaan oikeutetusti.
- Xenoblade Chronicles X: Ihan lussua kamaa, Xenoblade Chronicles on (lievästi sanottuna) parempaa. Taistelu- gameplay on hyvää ja ympäristöt vaikuttavia, kaikki muu paskaa. Premissi on epäinspiroitunutta "avaruusjenkit versus tappaja- alienit" -settiä, hahmot ovat joko persoonattomia tai epäpidettäviä, mykkä päähenkilö itkettävä muinaismuisto ja juonikohdat koostuvat 95 %:sti samojen janttereiden seisomisesta tikku perseessä jauhamassa sontaa. Ympäristö ei avaudu sen kaluamisella vaan MacGuffineita keräilemällä ja satelliittikartta on ylimalkainen sekä epäselvä. Taistelu ja loppupeli onkin sitten kustu täysin peliin sopimattomalla hub world -juonenkuljetuksella sekä etenkin tyystin epäoikeutetulla mielivallalla; kaikissa juoniosioissa pitää kolme neljästä pelattavasta tyypistä olla samoja homekorvia, hahmot pitää erikseen kaluta pitkin mantuja niitä vaihdettaessa, samanaikaisten sivutehtävien määrä on rajoitettu eikä isompia questeja voi vaihtaa niiden ollessa kesken. Käyttäjäepäystävällinen paska söi peli-intoni nopsaan, vaikka jostain syystä tuli tuubaa tahkottua silti viisitoista tuntia liikaa. Erityismaininta vielä soundtrackista; en ole koskaan ennen joutunut turvautumaan mute -nappiin niin järjestelmällisesti kuin tämän pelin kanssa. Suurin videopelipettymykseni koskaan, kaiken kaikkiaan, ja hyvä kuusituumainen lisänaula Wii U -arkkuun.
- Yoshi's Wooly World: Köyhän miehen Yoshi's Island Epic Yarnista kopioiduin yleisilmein, eli vaihteeksi sikanähty Wii U -platformer.