Ero sivun ”Arvostelut: PS4 ja Xbox One” versioiden välillä

HypeWiki
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Xbox One)
(Xbox One)
Rivi 68: Rivi 68:
 
*Star Wars Battlefront – Presentaatioltaan tyylikäs FPS, jonka mekaniikat ovat päin persettä: sattumanvarainen spawnaus (usein suoraan vihollisten viereen) ja nopeat tapot tarkoittavat pelin devolvoitumista täydeksi clusterfuckaukseksi. Myös sisältöä on masentavan vähän, etenkin vakiona tarjottavat ruhtinaalliset kolme ympäristöä hajottavat nopeasti. Onneksi päävalikossa mainostetaan season passia vain 50 eurolla!
 
*Star Wars Battlefront – Presentaatioltaan tyylikäs FPS, jonka mekaniikat ovat päin persettä: sattumanvarainen spawnaus (usein suoraan vihollisten viereen) ja nopeat tapot tarkoittavat pelin devolvoitumista täydeksi clusterfuckaukseksi. Myös sisältöä on masentavan vähän, etenkin vakiona tarjottavat ruhtinaalliset kolme ympäristöä hajottavat nopeasti. Onneksi päävalikossa mainostetaan season passia vain 50 eurolla!
 
*Sunset Overdrive – Omaperäinen, värikäs ja sulava sandbox-peli, jonka huumori on jopa osittain hauskaa. Tehtävissä on mukavaa vaihtelua ja niissä hyödynnetään pelin liikkuvuutta hyvin; mukana on aika mieleenpainuvia bossimättöjäkin. DLC on aika lyhytaikaista hupia, mutta tarjoaa pari pelin normaaliin tasoon sopivaa bossikohtaamista. Soundtrack on Crazy Taxi -tasoa. Koska kyseessä on näinkin hyvä peli, tietysti myyntilukujen perusteella siitä on tulossa Xbonen Disaster: Day of Crisis.
 
*Sunset Overdrive – Omaperäinen, värikäs ja sulava sandbox-peli, jonka huumori on jopa osittain hauskaa. Tehtävissä on mukavaa vaihtelua ja niissä hyödynnetään pelin liikkuvuutta hyvin; mukana on aika mieleenpainuvia bossimättöjäkin. DLC on aika lyhytaikaista hupia, mutta tarjoaa pari pelin normaaliin tasoon sopivaa bossikohtaamista. Soundtrack on Crazy Taxi -tasoa. Koska kyseessä on näinkin hyvä peli, tietysti myyntilukujen perusteella siitä on tulossa Xbonen Disaster: Day of Crisis.
 +
*Super Mega Baseball: Extra Innings – Ulkoasultaan hupaisa baseball-peli, eli siis paskaa.
 
*WWE 2K16 – Edelliseen pelaamaani sarjan osaan (WWE '13) verrattuna aneeminen painipeli: paras osa eli hahmonluonti tuntuu tyngältä kiitos eri vaatteiden ja sisääntuloanimaatioiden säälittävän vähäisen määrän, ja '13:ssa ollut mahdollisuus käyttää omia teemabiisejä on myös poissa, eli tyytyminen on oikeiden painijoiden teemojen lisäksi vain muutamaan kämäiseen ja geneeriseen biisiin. Myös pelattavuus on huomattavasti hitaampaa ja tönkömpää, ja animaatioiden epäsulavuus ja luonnottomuus paistaa läpi. Uramoodi tuntuu pahasti itseään toistavalta: lähinnä siinä mätetään yksittäisiä matseja ja välillä pääsee valitsemaan haastatteluissa muutamasta repliikistä, jotka ovat jopa samat riippumatta siitä voittiko vai hävisikö matsin. Koko peli tuntuu erittäin epälegitiimiltä ottaen huomioon, että sisältöä on VÄHEMMÄN kuin aiemmissa osissa!
 
*WWE 2K16 – Edelliseen pelaamaani sarjan osaan (WWE '13) verrattuna aneeminen painipeli: paras osa eli hahmonluonti tuntuu tyngältä kiitos eri vaatteiden ja sisääntuloanimaatioiden säälittävän vähäisen määrän, ja '13:ssa ollut mahdollisuus käyttää omia teemabiisejä on myös poissa, eli tyytyminen on oikeiden painijoiden teemojen lisäksi vain muutamaan kämäiseen ja geneeriseen biisiin. Myös pelattavuus on huomattavasti hitaampaa ja tönkömpää, ja animaatioiden epäsulavuus ja luonnottomuus paistaa läpi. Uramoodi tuntuu pahasti itseään toistavalta: lähinnä siinä mätetään yksittäisiä matseja ja välillä pääsee valitsemaan haastatteluissa muutamasta repliikistä, jotka ovat jopa samat riippumatta siitä voittiko vai hävisikö matsin. Koko peli tuntuu erittäin epälegitiimiltä ottaen huomioon, että sisältöä on VÄHEMMÄN kuin aiemmissa osissa!

Versio 2. lokakuuta 2016 kello 18.56

PS4

  • Amplitude – Pelattavuudeltaan hyvä kuten alkuperäinen, oikeasti hyvä eli luonnollisesti aliarvostettu PS2-exclusive. Valitettavasti lähes koko soundtrack koostuu konemusiikista, mikä ei ole allekirjoittaneen mieleen, ja lisäksi suurin osa biiseistä on korniudessaan lähes Xenoblade Chronicles X -tasoa.
  • Assassin's Creed IV: Black Flag – Merirosvous on hauskaa, Assassin's Creed -osuudet eivät. Tsiljoonas jonkun henkilön piilosta seuraamiseen perustuva tehtävä sai lärvin hajoamaan lopullisesti.
  • Batman: Arkham Knight – Samaa korkeaa tasoa kuin aikaisemmatkin Batman-pelit. Batmobiili on hauska lisä, ja sen liiallisesta käyttämisestä kertovat huhut ovat suuresti liioiteltuja, vaikkakin autopelien irrationaalisilla vihaajilla voi olla tietyissä kohdissa ongelmia. Bossimättöjen lähes täydellinen puuttuminen on vähintäänkin mielenkiintoinen designvalinta, ja itse Arkham Knight jää aika vaisuksi pahikseksi. Knightin "salainen" henkilöllisyys vieläpä väännetään rautalangasta pelaajalle noin pelin viimeisellä kolmanneksella, joten sen lopullinen paljastuminen on lähinnä huvittava hetki, koska lepakkomies itse on varmaan ainoa, joka jaksaa yllättyä siitä.
  • The Binding of Isaac: Rebirth – Sinänsä ihan hupaisa roguelike-twin stick shooter, mutta grafiikka on flashpelimäistä oksennusta ja runsas kakka- ja meemihuumori on peli-intoa tuhoavan myötähävettävää.
  • Bloodborne – Gameplay on hyvää hack & slashia, mutta peli on täynnä Souls-peleille tyypillistä käyttäjäepäystävällisyyttä ja epäselvyyttä, eli jos pidät niistä, pidät myöskin tästä (itse en). Eksekuusöniä kusevat lisäksi kuolemaa seuraavat Gran Turismo 5 -tason latausajat. From Softwaren paras peli on edelleen Metal Wolf Chaos.
  • Broforce – Harvinaisen hirveä nelinpelattava indie-platformer-clusterfuck, jossa on taas vaihteeksi rumat pikseligraffat. Edes se, että hahmovalikoimasta löytyy Ash Williams ja Judge Dredd ei pelasta tätä peliä.
  • Contrast – Noir-teemaltaan ja konseptiltaan omaperäinen, mutta valitettavasti todella köyhästi toteutettu ja buginen 3D-platformer.
  • Destiny – Helvetisti grindausta, Haloon verrattuna tylsät ja steriilit hahmo- ja vihollisdesignit sekä gameplay ja DLC-kusetuksen takia myös sika vähän sisältöä, eli paskaa. Bungie's destined just to die.
  • DiRT Rally – Vaikeusasteeltaan brutaali ja ajotuntumaltaan erinomainen rallipeli. Valitettavasti kyllästyminen iskee ennen pitkää eri "ratojen" vähyyden takia – päivittäiset/viikoittaiset/kuukausittaiset nettirallit tuovat vaihtelua, mutta samojen pätkien tahkoaminen alkaa silti maistua puulta.
  • Divekick – Gameplayltaan Flash-pelin tasoinen ja "huumoriltaan" myötähävettävä viritys, vaikkakin yksi hahmoista on sentään Saints Row'n Johnny Gat. Kymmenen euron normaalihinta on melkoisen epälegitiimi. Metagame on tietysti myös kustu ihan täysin!!!1
  • Doom – Graafisesti erittäin tylsä FPS, jonka geneeriset avaruusasematasot voisivat olla lähes mistä tahansa muusta genren edustajasta. Hirviötkin erottaa toisistaan lähinnä koon perusteella kiitos sen, että lähes kaikki niistä ovat väriltään harmaita. Kun musiikkikin on mieleenpainumatonta rynkytystä voidaan todeta, ettei alkuperäisen värikkäästä ja ikonisesta estetiikasta ole mitään jäljellä. Ainakin itse peli on sinänsä hyvä kiitos nopean retrotyylisen toiminnan, mutta tätäkin kusevat osaltaan "who gives a shit?"-tason juonta eteenpäin vievät pakkocutscenet ja täysin turhat aseiden ja äijän päivitysmekaniikat. Myös kenttädesignissa spämmätään sen verran usein "kökötä huoneessa ja tapa sinne ilmestyvät hirviöt"-kohtia, että tämän pelin eväät tuntuvat syödyiltä jo muutaman tunnin jälkeen. Kun pelin kesto on kuitenkin se 15 tuntia, ei sen tahkoamiseen riittänyt intoa yhtään. Moninpeliä ei tullut testattua, mutta se on neoliberaaliapproovatusti ulkoistettu eri firmalle ja kuulemma aika perseestä.
  • Driveclub – Lussua kamaa, Forza Horizon 2 on parempi.
  • Gauntlet: Slayer Edition – Aika huono Gauntlet-viritys, mutta ainakin nelinpelinä hauska(?) kiitos(?) mahdollisuuden kusta kavereiden pelaaminen ja väistämättömän HYPEläisten ulinan.
  • Helldivers – Starship Troopersin inspiroimaa twin stick -räiskimistä. Saman koneen nelinpeli on varsin viihdyttävää tiimipelin ja väistämättömien kommunikaation puutteiden ansiosta.
  • inFamous First Light – Itsenäinen spinoff-DLC, joka parantaa emopelinsä gameplayta mm. uudella melee-systeemillä. Sisältöä on vain muutamaksi tunniksi, mutta filleriä tai hajottavia/huonoja kohtia ei ole mukana, joten koko roskan pelaa sujuvasti ja nautittavasti läpi.
  • inFamous Second Son – Hyvä supersankarisandboxpeli, jonka sisältö on kuitenkin turhan vähäistä ja itseään toistavaa. Juoni loppuu myöskin kuin seinään, vaikka päähenkilö Delsinillä – pelihistorian todennäköisesti ensimmäisellä ei-stereotyyppisellä intiaanihahmolla – onkin persoonallisuutta huomattavasti enemmän kuin kahden ekan pelin yrmynaama-Colella. Ei pärjää Sunset Overdrivelle, mutta on kuitenkin tähän mennessä yksi harvoista vähänkään hyvistä PS4-exclusivesta.
  • Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition – Huonon mättöpelin mukamas paranneltu versio, joka ei kuitenkaan huomattavasti eroa edellisen sukupolven versioista. Wager-mekaniikka ja kenttien unblockable-esineet ovat paskaa, samoin kuin kenttien ylipitkät paikasta toiseen siirtymisanimaatiot, jotka jaksaa katsoa tasan kerran. Dark & gritty ulkoasu naama norsunvatulla olevine susirumine hahmoineenkin on vastenmielinen. Kaikki DLC on sentään mukana ja tarinamoodi hyvin toteutettu, mutta nämä ovat laihoja lohtuja.
  • Journey – Pelattavuudeltaan kieltämättä hieman mitäänsanomaton, mutta audiovisuaalisesti sekä tunnelmaltaan sen verran hyvä ja omaperäinen ja kestoltaan juuri sopiva (noin pari tuntia), että läpivetäminen sujuu mukavasti.
  • Just Cause 3 – Hauska sandbox-tuhoamisleikkimispeli, joka olisi muuten hyvä, elleivät huonosti tehdyt juonitehtävät haittaisi koko pelin pointtia eräänlaisena Commandon videopelivastineena. Paskoja saattamistehtäviä riittää, ja yksi harvinaisen rasittava sellainen johtikin ragequittiin.
  • Killzone Shadow Fall – Tylsä ja geneerinen FPS, joka sisältää respawnaavia vihollisia. Ihan paska peli siis.
  • King of Fighters XIV – Pitkästä aikaa jopa pelaamisen arvoinen uusi mättöpeli. Grafiikat ovat huomattavasti odotuksia paremmat, vaikka spritejä tuleekin ikävä. Art direction on kuitenkin paljon XIII:a parempaa. Rosteri on oikeasti iso toisin kuin XIII:ssa, uusia hahmoja on kiitettävästi ja ne ovat suurimmaksi osaksi jopa hyviä. Varsinkin Xanadun läsnäolo ei tarkoita sitä että KOF olisi fucking dead, vaan pikemminkin päinvastoin. Tietysti tässäkin rosterissa on kolme isoa puutetta, joilla olisi voinut korvata esim. NESTS-hahmoja... Pelattavuus on perushyvää KOFia, mutta ainoana pelin oikeasti anteeksiantamattomana juttuna mukaan on tungettu autokombosysteemi, jota ei edes saa pois joidenkin eSports-runkkareiden ansiosta. Tuskin tarvitsee edes mainita, että XIV pieksee Street Fighter V -nimellä tunnetun säälittävän rahastuksen kaikilla osa-alueilla. Mainitaan nyt kuitenkin.
  • Mad Max – Mahtavalle lähdemateriaalilleen ainakin graafisesti uskollinen sandbox-peli, jonka Batmaneista apinoitu mättösysteemi on toimiva, vaikkakin nykypeleissä jo melko nähty. Autotaistelu taas on sinänsä omaperäistä, mutta valitettavasti melko tönkköä kiitos sen, että oma auto hajoaa melkein yhtä helposti kuin keskimääräinen HYPEn jäsen ja vihollisautoihin tehty lämä tuntuu lähes sattumanvaraiselta. Lopullisesti peli-ilon kuitenkin hävittää itseääntoistavien sivutehtävien loputon spämmäys. Immortan Joen sanoin siis melkoisen "Ah, mediocre!".
  • Mercenary Kings – Grafiikkatyyliltään hirvittävä, kontrolleiltaan surkea ja kaiken lisäksi farmausta ja respawnaavia vihollisia sisältävä Metal Slug -pastissi.
  • Middle-Earth: Shadow of Mordor – Assassin's Creedin inspiroima, mutta esikuvaansa parempi peli, jonka merkittävin ja hauskin oma mekaniikka on örkkiarmeijan hierarkian manipulointi kapteeneja tappamalla. Vaikka Tolkien-universumi kiinnostaakin itseäni vähemmän kuin kilo paskaa, onnistui Shadow of Mordor kuitenkin koukuttamaan noin kymmeneksi tunniksi. Örkkikapteenien saapumista höystävät ja taistelun flow'ta katkovat CINEMAATTISET repliikit taas onnistuivat pidemmän päälle ärsyttämään kunnolla, vaikka eri repliikkejä onkin kiitettävä määrä. Gameplayn kannalta pahempaa on taistelujen clusterfuckahtavuus ja kontrollien epätarkkuus: ragequittaus tapahtui, kun kuolema oli saapunut useamman kerran päähenkilön lyötyä väärää jätkää.
  • Mortal Kombat X – Edeltäjänsä kaltainen eli hyvä mättöpeli, mutta DLC- ja mikrotransaktiokusetuksen määrä on aika oksettava; varsinkin maksulliset helpotetut fatalityt ovat tragikoominen ominaisuus. Uusista hahmoista Jaxin ja Johnny Cagen tyttäret ovat tylsiä harmaa-asuisia militaristirunkkuja, muut aika unohdettavia, paitsi Takeda (ei valitettavasti vanha kärpäslätkällä varustettu läski) on ihan jees. Test Your Luck on sentään vielä edellistäkin peliä monipuolisempi ja hulvattomampi.
  • No Man's Sky – Aluksi koukuttava kiitos vapautensa ja teknisen toteutuksensa: avaruudesta planeetalle saumattomasti siirtyminen jaksaa säväyttää vielä monen kerrankin jälkeen. Valitettavasti pelin tärkein sisältö eli eri planeettojen tutkiminen muuttuu nopeasti itseääntoistavaksi; joo, pelissä on miljoona biljoona satunnaisesti luotua planeettaa, mutta muutaman jälkeen tajuaa niiden olevan käytännössä samanlaisia. Ainoat erot eri maailmojen välillä tuntuvat olevan elukoiden ja kasvien määrä, niistä löytyvät resurssit ja se, miten nopeasti planeetan ympäristö tappaa. Hyvällä tuurilla pinnalta voi myös löytää (aina samanlaisen) tukikohdan, josta voi löytää esim. uutta teknologiaa tai siellä kykkivän alienin, jonka kanssa voi käydä (aina samanlaisen) keskustelun. Aluksen moottoreihin ja avaruuspuvun hengissäpitojärjestelmiin pitää koko ajan etsiä resursseja, mikä muuttuu nopeasti rasittavaksi kiitos aluksen ja pukujen ylipienten inventaarioiden, joihin pitäisi tunkea sekä selviämiseen tarkoitetut resurssit että myytäväksi raahattavat kamat. Ekstratyperänä ratkaisuna myös aluksen ja puvun päivitykset vievät aina yhden paikan muutenkin rajallisesta inventaariosta. Avaruudessa lenteleminen on taas melko yksinkertaista ja tapahtumaköyhää lukuunottamatta todella harvoin tapahtuvia ja naurettavan helppoja piraattihyökkäyksiä sekä (aina samanlaisille) avaruusasemille laskeutumista. TL;DR: sekä pelin hype että sen täysihintaisuus ovat naurettavia.
  • OlliOlli – Hupaisa ja hullun vaikea 2D-skeittipeli, joka on kuitenkin jatko-osan myötä aika obsolete.
  • OlliOlli 2: Welcome to Olliwood – Samanlainen kuin edeltäjänsä, mutta kaikkea on enemmän ja paremmin toteutettuna.
  • Pinball Arcade – Oikeita flippereitä simuloituna. Ihan paras peli siis.
  • Peggle 2 – Gameplayltaan addiktiivinen ja viihdyttävä kasuaalipuzzlepeli. Huumori on kuitenkin melko myötähävettävää ja sisällön määrä suhteessa ykköseen vähäinen. DLC-kenttiä ja hahmoja on tietysti tarjolla, eli aika EA:ta.
  • Pix the Cat – Käsittämätöntä potaskaa.
  • Plants vs. Zombies: Garden Warfare – KasuaaliLYASTENshootteri on hyvää vaihtelua nykyajan myötähävettäviin militaristipelleilyihin verrattuna. Pelissä on jopa nykytrendin vastaisesti split screen, joka tosin on harmittavan rampautettu.
  • Resogun – Hauska ja koukuttava Defenderin inspiroima 2D-räiskintä. Epälegitiimeihin ulinoihin rikkinäisyydestä kannattaa kiinnittää yhtä paljon huomiota kuin partikkeliefektijauhantaan.
  • Road Not Taken – Kts. Pix the Cat.
  • Rocket League – Helposti opittava mutta syvyyttäkin tarjoava autofutis, jossa on nykytrendin vastaisesti jopa neljän pelaajan split screen.
  • Rogue Legacy – Varsinkin INDIE-PLATFORMERIKSI yllättävän koukuttava roguelikemainen peli. Päägimmickistä, eli siitä, että kuoleman jälkeen valittavat uudet sankarit ja sankarittaret ovat edellisen jälkeläisiä, ei ole kylläkään revitty kaikkea irti: nyt kyseessä on lähinnä hahmojen luonti randomisti satunnaisesti.
  • Shadow Warrior – Hauska throwback-FPS, jossa on nykytrendin vastaisesti sekä överiä gorea että lukuisia salapaikkoja (mukana myös alkuperäisestä tuttuja animemuijia). Ainoana miinuksena jotkut loppupään kentistä tuntuvat kuitenkin varsin ylipitkiltä; huvittavasti pelin bossit ovat joihinkin kovia normivihollisia spämmääviin kohtiin verrattuna lussua kamaa, varsinkin viimeinen antiklimaattinen mättö, jonka voittamiseen on helposti keksittävä juustoinen taktiikka.
  • Sleeping Dogs: Definitive Edition – Uusintaversion legitimiteetti on kyseenalainen, koska peli ei edellisenkään sukupolven konsoleilla ollut mikään graafinen mestariteos. DLC on kuitenkin levyllä mukana, mikä on aina ilahduttavaa. Peli itsessään on erinomainen martial arts -leffoista ammentava sandbox-peli. Hong Kong on lisäksi pelimaailmana kiinnostava ja todella alikäytetty: mieleen tulee tämän lisäksi vain Shenmue 2, eli hyvässä seurassa liikutaan. Valitettavan moni ei tainnut kuitenkaan käyttää rahojaan tähän, joten "jatko-osa" on PC:n free-to-pay-MMO (syöpä^2). Kiitti ihan vatusti. Lopuksi todettakoon vielä, että parempi kuin Watch Dogs.
  • Street Fighter V – Ulkoasultaan kengännauhamainen ja sieluton, sisällöltään keskeneräinen. Pelattavuus on parempi kuin nelosessa, koska hahmot eivät tunnu enää tarpovan liisterissä, mutta toisaalta kaikkien mahdollisten superinputtien tyhmentäminen iänikuiseksi 2 x qcf:ksi on aika krooh pyyh. V-Skillit ja -Triggerit ovat kuitenkin täysin turhia virityksiä. Uusista hahmoista Rashid ja Laura ovat jees, Necalli ja F.A.N.G. ripulia. Vanhoista naamoista R. Mikan ja Alexin comebackit ovat tervetulleita, Nash edgy, dark ja gritty eli huono, Birdie oksennus-inducing. Graafinen tyyli on muutenkin aika SF nelosta eli hirveää ja plussana joidenkin liikkeiden animaatiot ovat todella surkuhupaisan näköisiä ("Zangief pyörii mut pää pysyy paikoillaan!"). Myös jatkuvasti esiintyvät "lonkeroefektit" aiheuttavat lähinnä hämmennystä.
  • Table Top Racing: World Tour – Toteutukseltaan ja pelattavuudeltaan erittäin köyhä Mario Kart -apinointi. Ei sisällä edes local multiplayeriä, joten legitimiteetti pyöreä nolla.
  • Tearaway Unfolded – Omaperäinen ja persoonallinen sekä graafisesti tyylikäs platformer, joka sisältää myös hupaisia metaelementtejä. Varmaankin ainoa peli, joka hyödyntää PS4-ohjaimen kaikkia ominaisuuksia jotenkin järkevästi. Yksi parhaita PS4-exclusiveja...mikä kertoo niiden tasosta aika paljon, koska kyseessä on kuitenkin paranneltu Vita-peli.
  • Thief – Huonosti toteutettu ja tekoälyn tyhmyyden vuoksi ylihelppo stealth-peli. Esikuvansa kanssa tällä remake-rävellyksellä ei siis ole juurikaan mitään tekemistä.
  • Tomb Raider: Definitive Edition – Jatko-osansa ohella ainoa oikeasti hyvä Tomb Raider. Taistelu menee välillä aika huvittavaksi ramboiluksi vihollisten kuollessa nopeasti, mutta parempi sekin kuin Unchartedien "tekeeks mikään tässä pelissä lämää?"-tason mätöt. Kyseisen yliarvostetun pelisarjan kaikki osat tämä muuten pieksee 100-0.
  • Tower of Guns – Köyhä ja tylsä sattumanvaraisesti kenttänsä luova FPS-kökköily. Sentään kyseessä on indie-peli, joka ei ole platformer.
  • Transformers: Devastation – Platinumin hack & slash, eli tutun hyvää, vaikkakin mekaniikoiltaan melko redundanttia. Pelin kesto on myös aika lyhyt, paitsi ehkä SS-rank-miehille. Tekee Bayonettoista obsoliittejä, koska perustuu Super-God-tason lisenssiin eikä mihin lie myötähävettävään shittiin.
  • Until Dawn – Hyvin paljon juoneensa ja tunnelmaansa nojaava kauhupeli. Pelin jatkuvasta autosavetuksesta johtuva hahmojen kuoleman pysyvyys on hyvä tehokeino, sillä se saa tunnelman kohoamaan entisestään ja pelaajan välittämään hahmoista niiden yksiulotteisuudesta huolimatta. Jatkuvasti tehtävät valinnat myös (suurimmaksi osaksi) oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun: itse en aina tehnyt ihan parhaita valintoja, mutta ainakin Frendit-loppu jäi näkemättä eli kaikki eivät kuolleet.
  • Watch Dogs – Äärimmäisen keskinkertainen sandbox-stealthaus-peli. Sisältää yliannostuksen Ubisoftin liukuhihnasandbox-pelidesignia.
  • The Witcher III: Wild Hunt – Periaatteessa paljon sisältöä, käytännössä paljon fetch questeja sisältävä RPG. Taistelusysteemi on vähän kökkö mutta toimiva, mutta koko hommasta jää lukuisien bugien ja huonon käyttöliittymän takia melko amatöörimäinen vaikutelma. Päähenkilö on myös aika harvinaisen epäpidettävä naama norsunvatulla oleva runkkari ja "aikuinen" sisältö on aika siistiä/noloa kamaa (toi jätkä kiroili, vähänkö siistii!!). Kaikenkaikkiaan aika ylihypetettyä keskinkertaisuutta, eli paras puolalainen videopeli on edelleen Franko: The Crazy Revenge.

Xbox One

  • Crimson Dragon – Valitettavan kökkö on-rail shooter Panzer Dragoonin luojalta tönköillä kontrolleilla ja Xbox 360 -tason grafiikoilla.
  • Dead Rising 3 – Yllättävän siedettävä Dead Rising -peliksi, todennäköisesti koska Inafune ei ollut tekemässä sitä. Teknisesti kökkö ja muutenkin loppujen lopuksi vain Dead Rising -peli.
  • Dragon Age: Inquisition – Lähinnä tylsien fetch questien täyttämä roolipeli, jonka Xenoblade Chronicles -tyylinen taistelusysteemi on sinänsä jees, mutta jopa perusvihollisten ylikestävyyden vuoksi mättäminen muuttuu nopeasti tylsäksi. Pelin maailma on myös harvinaisen mielikuvitukseton: jokainen alue vastaa lähinnä jotakin Euroopan maata, eli suunnitteluun on varmaankin käytetty todella paljon aikaa. Herutus ansaitsee myös erikoisrisut, sillä muijat ovat joko aina naama norsunvatulla tai toinen toistaan kurppaisemman näköisiä, ja lisäksi personallisuuksiltaan olemattomia. Yksi ainakin ulkoisesti siedettävä naispuolinen hahmo sentään löytyy, mutta ei tietenkään ole herutettavissa. Inkvisitio on parempi kuitenkin kuin Witcher 3, koska päähenkilön dialogiksi voi valita jotain muutakin kuin "olen runkkari". Tämän pelin jonkin DLC:n ostaminen oli melkein yhtä bad choice kuin Danganronpa 2:n ostaminen digitaalisena.
  • EA Sports UFC – Kontrolleiltaan sormet solmuun vääntävän ylimonimutkainen ja aihepiirinsä vuoksi ylitotinen mättöpeli. Edes itse Bruce Leen läsnäolo ei paljoa lohduta.
  • Evolve – Idealtaan omaperäinen asymmetrinen FPS, jossa neljä pelaajaa metsästää viidennen ohjaamaa hirviötä. Presentaatio on hyvää ja eri hahmoille on jopa yritetty saada persoonallisuutta. Valitettavasti hirviön löytäminen on tylsää puuhaa, joka de-evolvoituu nopeasti tylsäksi samoiluksi ympäri karttaa, eivätkä lukuisat tykinruokaelukat juurikaan piristä. Toisaalta hirviön löydyttyä on itse mättö usein harvinaisen antiklimaattinen clusterfuck, joten matsit ovat käytännössä joko ohi todella nopeasti (jos hirviö löytyy heti) tai venyvät ylipitkiksi tylsän ympäriinsä ravaamisen vuoksi.
  • Forza Horizon 2 – Forzan arcadempi spinoff on erittäin hyvää shittiä: ajotuntuma on kohdallaan ja sisältöä riittää. Tämän hetken paras PS4/Bone-exclusive.
  • Forza Motorsport 5 – Parhaan autopelifranchisen viides osa on sisällöltään harmittavan karsittu neloseen verrattuna, todennäköisesti julkaisupelistatuksensa takia. Autojen suhteellinen vähyys ei sinänsä haittaa (vaikka DLC-autojen määrä onkin aika ärsyttävän suuri), koska autot on valittu hyvin, toisin kuin Gran Turismon kymmenet identtiset versiot samoista autoista. Ratojen vähyys alkaa tökkiä uramoodia pelattaessa, vaikka erityisen ripuleita ratoja ei mukana olekaan. Itse ajaminen on kuitenkin erinomaisesti toteutettu, ja kyseessä on yksi parhaista PS4/Bone-exclusiveista, jossa tekemistä riittää käytännössä kymmeniksi tunneiksi.
  • Halo: The Master Chief Collection – Kokoelma parhaasta FPS-franchisesta ever. Kampanjat ovat suurimmaksi osaksi vanhentuneet hyvin ja split screen on olemassa olevaa sekä parhautta. Nettiulina tämän ympärillä on vähemmän yllättäen täysin ylimitoitettua.
  • Halo 5: Guardians – Kampanja on ihan jees, tosin vähän liian lyhyt ja samaa rutikuivaa bossikohtaamista spämmätään miljoona kertaa. Moninpeli on odotetun erinomaista ja rökittää (autistien ylihaukkuman) nelosen pienien muutosten ja lisääntyneen liikkuvuuden ansiosta, vaikkakin uuden Warzone-pelimoodin matsit venyvät turhan pitkiksi...paitsi onneksi Assault-variantissa. Ilmaisen DLCn olemassaolo ja määrä on myös miellyttävää muihin nimeltämainitsemattomiin FPS-peleihin verrattuna. Split screenin puuttuminen on joka tapauksessa täysin unforgivable!
  • Killer Instinct – Gameplayltaan yllättäen clusterfuck-komborunkkausta ja presentaatioltaan ryppyotsaisen EXTREEEEEEEEME. Hauskempaa pelattavaa kuitenkin kuin Under Night Abortionit, Guilty Gearit ja muut vastaavat syöpäpesäkkeet, kunhan pelaamiseen ei suhtaudu liian vakavasti. Plussaa ilmatorjunnan puuttumisesta.
  • Powerstar Golf – Aika hienot hahmot ja neljän pelaajan lokaali moninpeli. Valitettavasti puttaamisen vaikeustaso on ihan vatun runkku ja profiiliribben takia hahmot pitäisi nelinpeliä varten unlockata neljä kertaa (not gonna happen), eli Athenaa.
  • Quantum Break – Ihan hyvä ajalla leikkivä kolmannen persoonan räiskintä, josta aikavoimat tekevät huomattavasti dynaamisemman kuin keskiverrosta genren edustajasta. TV-sarja-osuudet ovat yllättävän toimivia ja juoni muutenkin OK, lukuunottamatta loppua, joka tuntuu hutaistun oloiselta. Lukuisista näennäisistä valinnoista huolimatta uudelleenpeluuarvo on aika minimaalinen.
  • Rare Replay – Kokoelma, jonka pelien taso vaihtelee ylirunkatusta paskasta (Battletoads) alirunkattuun parhauteen (Blast Corps, Jet Force Gemini). Keskiarvo on kuitenkin hyvä ja pelattavaa riittää, vaikka brittien ulostefetissin kohteelle nimeltä ZX Spectrum julkaistut pelit olisi huoletta voinut jättää pois.
  • Riptide GP2 – Suora mobiiliportti eli äärimmäisen köyhä ja kengännauhamainen. Sisältää kuitenkin kuusinpelin, eli Xbox One -versio superior, PS4-versio inferior...paitsi että HYPEn kertsillä koko peli ei suostunut edes käynnistymään, joten tästä kuppakasasta ei ollut sitäkään hupia. Yeah, RIPtide.
  • Ryse: Son of Rome – Hienon näköinen (vaikkei oo EDES 1080 PEE!!1) ja hupaisa beat-em-up, vaikkakin itseääntoistava: etenkin samojen QTE-teloitusanimaatioiden tekeminen samannäköisiin vihollisiin alkaa loppua kohden kyllästyttää. Uudelleenpeluuarvo nolla läpipeluun jälkeen. Parempi kuin God of War.
  • Screamride – Koukuttava ja omalaatuinen vuoristorata/tuhoamispeli. Rakennusten hajoamisfysiikat ovat varsin nautittavat.
  • Star Wars Battlefront – Presentaatioltaan tyylikäs FPS, jonka mekaniikat ovat päin persettä: sattumanvarainen spawnaus (usein suoraan vihollisten viereen) ja nopeat tapot tarkoittavat pelin devolvoitumista täydeksi clusterfuckaukseksi. Myös sisältöä on masentavan vähän, etenkin vakiona tarjottavat ruhtinaalliset kolme ympäristöä hajottavat nopeasti. Onneksi päävalikossa mainostetaan season passia vain 50 eurolla!
  • Sunset Overdrive – Omaperäinen, värikäs ja sulava sandbox-peli, jonka huumori on jopa osittain hauskaa. Tehtävissä on mukavaa vaihtelua ja niissä hyödynnetään pelin liikkuvuutta hyvin; mukana on aika mieleenpainuvia bossimättöjäkin. DLC on aika lyhytaikaista hupia, mutta tarjoaa pari pelin normaaliin tasoon sopivaa bossikohtaamista. Soundtrack on Crazy Taxi -tasoa. Koska kyseessä on näinkin hyvä peli, tietysti myyntilukujen perusteella siitä on tulossa Xbonen Disaster: Day of Crisis.
  • Super Mega Baseball: Extra Innings – Ulkoasultaan hupaisa baseball-peli, eli siis paskaa.
  • WWE 2K16 – Edelliseen pelaamaani sarjan osaan (WWE '13) verrattuna aneeminen painipeli: paras osa eli hahmonluonti tuntuu tyngältä kiitos eri vaatteiden ja sisääntuloanimaatioiden säälittävän vähäisen määrän, ja '13:ssa ollut mahdollisuus käyttää omia teemabiisejä on myös poissa, eli tyytyminen on oikeiden painijoiden teemojen lisäksi vain muutamaan kämäiseen ja geneeriseen biisiin. Myös pelattavuus on huomattavasti hitaampaa ja tönkömpää, ja animaatioiden epäsulavuus ja luonnottomuus paistaa läpi. Uramoodi tuntuu pahasti itseään toistavalta: lähinnä siinä mätetään yksittäisiä matseja ja välillä pääsee valitsemaan haastatteluissa muutamasta repliikistä, jotka ovat jopa samat riippumatta siitä voittiko vai hävisikö matsin. Koko peli tuntuu erittäin epälegitiimiltä ottaen huomioon, että sisältöä on VÄHEMMÄN kuin aiemmissa osissa!