Ero sivun ”Arvostelut: PS4 ja Xbox One” versioiden välillä

HypeWiki
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Xbox One)
(PS4)
Rivi 25: Rivi 25:
 
*Resogun – Hauska ja koukuttava Defenderin inspiroima 2D-räiskintä. Epälegitiimeihin ulinoihin rikkinäisyydestä kannattaa kiinnittää yhtä paljon huomiota kuin partikkeliefektijauhantaan.
 
*Resogun – Hauska ja koukuttava Defenderin inspiroima 2D-räiskintä. Epälegitiimeihin ulinoihin rikkinäisyydestä kannattaa kiinnittää yhtä paljon huomiota kuin partikkeliefektijauhantaan.
 
*Road Not Taken – Kts. Pix the Cat.
 
*Road Not Taken – Kts. Pix the Cat.
*Rocket League – Helposti opittava mutta syvyyttäkin tarjoava autofutis, jossa on nykytrendin vastaisesti jopa neljän pelaajan split screen. Yksi parhaita PS4:n (melkein) exclusiveja.
+
*Rocket League – Helposti opittava mutta syvyyttäkin tarjoava autofutis, jossa on nykytrendin vastaisesti jopa neljän pelaajan split screen.
 
*Rogue Legacy – Varsinkin INDIE-PLATFORMERIKSI yllättävän koukuttava roguelikemainen peli. Päägimmickistä, eli siitä, että kuoleman jälkeen valittavat uudet sankarit ja sankarittaret ovat edellisen jälkeläisiä, ei ole kylläkään revitty kaikkea irti: nyt kyseessä on lähinnä hahmojen luonti <strike>randomisti</strike> satunnaisesti.
 
*Rogue Legacy – Varsinkin INDIE-PLATFORMERIKSI yllättävän koukuttava roguelikemainen peli. Päägimmickistä, eli siitä, että kuoleman jälkeen valittavat uudet sankarit ja sankarittaret ovat edellisen jälkeläisiä, ei ole kylläkään revitty kaikkea irti: nyt kyseessä on lähinnä hahmojen luonti <strike>randomisti</strike> satunnaisesti.
 
*Shadow Warrior – Hauska throwback-FPS, jossa on nykytrendin vastaisesti sekä överiä gorea että lukuisia salapaikkoja (mukana myös alkuperäisestä tuttuja animemuijia). Ainoana miinuksena jotkut loppupään kentistä tuntuvat kuitenkin varsin ylipitkiltä; huvittavasti pelin bossit ovat joihinkin kovia normivihollisia spämmääviin kohtiin verrattuna lussua kamaa, varsinkin viimeinen antiklimaattinen mättö, jonka voittamiseen on helposti keksittävä juustoinen taktiikka.
 
*Shadow Warrior – Hauska throwback-FPS, jossa on nykytrendin vastaisesti sekä överiä gorea että lukuisia salapaikkoja (mukana myös alkuperäisestä tuttuja animemuijia). Ainoana miinuksena jotkut loppupään kentistä tuntuvat kuitenkin varsin ylipitkiltä; huvittavasti pelin bossit ovat joihinkin kovia normivihollisia spämmääviin kohtiin verrattuna lussua kamaa, varsinkin viimeinen antiklimaattinen mättö, jonka voittamiseen on helposti keksittävä juustoinen taktiikka.

Versio 6. maaliskuuta 2016 kello 22.11

PS4

  • Assassin's Creed IV: Black Flag – Merirosvous on hauskaa, Assassin's Creed -osuudet eivät. Tsiljoonas jonkun henkilön piilosta seuraamiseen perustuva tehtävä sai lärvin hajoamaan lopullisesti.
  • Batman: Arkham Knight – Samaa korkeaa tasoa kuin aikaisemmatkin Batman-pelit. Batmobiili on hauska lisä, ja sen liiallisesta käyttämisestä kertovat huhut ovat suuresti liioiteltuja, vaikkakin autopelien irrationaalisilla vihaajilla voi olla tietyissä kohdissa ongelmia. Bossimättöjen lähes täydellinen puuttuminen on vähintäänkin mielenkiintoinen designvalinta, ja itse Arkham Knight jää aika vaisuksi pahikseksi. Knightin "salainen" henkilöllisyys vieläpä väännetään rautalangasta pelaajalle noin pelin viimeisellä kolmanneksella, joten sen lopullinen paljastuminen on lähinnä huvittava hetki, koska lepakkomies itse on varmaan ainoa, joka jaksaa yllättyä siitä.
  • The Binding of Isaac: Rebirth – Sinänsä ihan hupaisa roguelike-twin stick shooter, mutta grafiikka on flashpelimäistä oksennusta ja runsas kakka- ja meemihuumori on peli-intoa tuhoavan myötähävettävää.
  • Bloodborne – Gameplay on hyvää hack & slashia, mutta peli on täynnä Souls-peleille tyypillistä käyttäjäepäystävällisyyttä ja epäselvyyttä, eli jos pidät niistä, pidät myöskin tästä (itse en). Eksekuusöniä kusevat lisäksi kuolemaa seuraavat Gran Turismo 5 -tason latausajat. From Softwaren paras peli on edelleen Metal Wolf Chaos.
  • Contrast – Noir-teemaltaan ja konseptiltaan omaperäinen, mutta valitettavasti todella köyhästi toteutettu ja buginen 3D-platformer.
  • Destiny – Helvetisti grindausta, Haloon verrattuna tylsät ja steriilit hahmo- ja vihollisdesignit sekä gameplay ja DLC-kusetuksen takia myös sika vähän sisältöä, eli paskaa. Bungie's destined just to die.
  • Divekick – Gameplayltaan Flash-pelin tasoinen ja "huumoriltaan" myötähävettävä viritys, vaikkakin yksi hahmoista on sentään Saints Row'n Johnny Gat. Kymmenen euron normaalihinta on melkoisen epälegitiimi. Metagame on tietysti myös kustu ihan täysin!!!1
  • Driveclub – Lussua kamaa, Forza Horizon 2 on parempi.
  • Helldivers – Starship Troopersin inspiroimaa twin stick -räiskimistä. Saman koneen nelinpeli on varsin viihdyttävää tiimipelin ja väistämättömien kommunikaation puutteiden ansiosta.
  • inFamous First Light – Itsenäinen spinoff-DLC, joka parantaa emopelinsä gameplayta mm. uudella melee-systeemillä. Sisältöä on vain muutamaksi tunniksi, mutta filleriä tai hajottavia/huonoja kohtia ei ole mukana, joten koko roskan pelaa sujuvasti ja nautittavasti läpi.
  • inFamous Second Son – Hyvä supersankarisandboxpeli, jonka sisältö on kuitenkin turhan vähäistä ja itseään toistavaa. Juoni loppuu myöskin kuin seinään, vaikka päähenkilö Delsinillä – pelihistorian todennäköisesti ensimmäisellä ei-stereotyyppisellä intiaanihahmolla – onkin persoonallisuutta huomattavasti enemmän kuin kahden ekan pelin yrmynaama-Colella. Ei pärjää Sunset Overdrivelle, mutta on kuitenkin tähän mennessä yksi harvoista vähänkään hyvistä PS4-exclusivesta.
  • Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition – Huonon mättöpelin mukamas paranneltu versio, joka ei kuitenkaan huomattavasti eroa edellisen sukupolven versioista. Wager-mekaniikka ja kenttien unblockable-esineet ovat paskaa, samoin kuin kenttien ylipitkät paikasta toiseen siirtymisanimaatiot, jotka jaksaa katsoa tasan kerran. Dark & gritty ulkoasu naama norsunvatulla olevine susirumine hahmoineenkin on vastenmielinen. Kaikki DLC on sentään mukana ja tarinamoodi hyvin toteutettu, mutta nämä ovat laihoja lohtuja.
  • Killzone Shadow Fall – Tylsä ja geneerinen FPS, joka sisältää respawnaavia vihollisia. Ihan paska peli siis.
  • Mad Max – Mahtavalle lähdemateriaalilleen ainakin graafisesti uskollinen sandbox-peli, jonka Batmaneista apinoitu mättösysteemi on toimiva, vaikkakin nykypeleissä jo melko nähty. Autotaistelu taas on sinänsä omaperäistä, mutta valitettavasti melko tönkköä kiitos sen, että oma auto hajoaa melkein yhtä helposti kuin keskimääräinen HYPEn jäsen ja vihollisautoihin tehty lämä tuntuu lähes sattumanvaraiselta. Lopullisesti peli-ilon kuitenkin hävittää itseääntoistavien sivutehtävien loputon spämmäys. Immortan Joen sanoin siis melkoisen "Ah, mediocre!".
  • Mercenary Kings – Grafiikkatyyliltään hirvittävä, kontrolleiltaan surkea ja kaiken lisäksi farmausta ja respawnaavia vihollisia sisältävä Metal Slug -pastissi.
  • Middle-Earth: Shadow of Mordor – Assassin's Creedin inspiroima, mutta esikuvaansa parempi peli, jonka merkittävin ja hauskin oma mekaniikka on örkkiarmeijan hierarkian manipulointi kapteeneja tappamalla. Vaikka Tolkien-universumi kiinnostaakin itseäni vähemmän kuin kilo paskaa, onnistui Shadow of Mordor kuitenkin koukuttamaan noin kymmeneksi tunniksi. Örkkikapteenien saapumista höystävät ja taistelun flow'ta katkovat CINEMAATTISET repliikit taas onnistuivat pidemmän päälle ärsyttämään kunnolla, vaikka eri repliikkejä onkin kiitettävä määrä. Gameplayn kannalta pahempaa on taistelujen clusterfuckahtavuus ja kontrollien epätarkkuus: ragequittaus tapahtui, kun kuolema oli saapunut useamman kerran päähenkilön lyötyä väärää jätkää.
  • Mortal Kombat X – Edeltäjänsä kaltainen eli hyvä mättöpeli, mutta DLC- ja mikrotransaktiokusetuksen määrä on aika oksettava; varsinkin maksulliset helpotetut fatalityt ovat tragikoominen ominaisuus. Uusista hahmoista Jaxin ja Johnny Cagen tyttäret ovat tylsiä harmaa-asuisia militaristirunkkuja, muut aika unohdettavia, paitsi Takeda (ei valitettavasti vanha kärpäslätkällä varustettu läski) on ihan jees. Test Your Luck on sentään vielä edellistäkin peliä monipuolisempi ja hulvattomampi.
  • OlliOlli – Hupaisa ja hullun vaikea 2D-skeittipeli, joka on kuitenkin jatko-osan myötä aika obsolete.
  • OlliOlli 2: Welcome to Olliwood – Samanlainen kuin edeltäjänsä, mutta kaikkea on enemmän ja paremmin toteutettuna.
  • Pinball Arcade – Oikeita flippereitä simuloituna. Ihan paras peli siis.
  • Peggle 2 – Gameplayltaan addiktiivinen ja viihdyttävä kasuaalipuzzlepeli. Huumori on kuitenkin melko myötähävettävää ja sisällön määrä suhteessa ykköseen vähäinen. DLC-kenttiä ja hahmoja on tietysti tarjolla, eli aika EA:ta.
  • Pix the Cat – Käsittämätöntä potaskaa.
  • Plants vs. Zombies: Garden Warfare – KasuaaliLYASTENshootteri on hyvää vaihtelua nykyajan myötähävettäviin militaristipelleilyihin verrattuna. Pelissä on jopa nykytrendin vastaisesti split screen, joka tosin on harmittavan rampautettu.
  • Resogun – Hauska ja koukuttava Defenderin inspiroima 2D-räiskintä. Epälegitiimeihin ulinoihin rikkinäisyydestä kannattaa kiinnittää yhtä paljon huomiota kuin partikkeliefektijauhantaan.
  • Road Not Taken – Kts. Pix the Cat.
  • Rocket League – Helposti opittava mutta syvyyttäkin tarjoava autofutis, jossa on nykytrendin vastaisesti jopa neljän pelaajan split screen.
  • Rogue Legacy – Varsinkin INDIE-PLATFORMERIKSI yllättävän koukuttava roguelikemainen peli. Päägimmickistä, eli siitä, että kuoleman jälkeen valittavat uudet sankarit ja sankarittaret ovat edellisen jälkeläisiä, ei ole kylläkään revitty kaikkea irti: nyt kyseessä on lähinnä hahmojen luonti randomisti satunnaisesti.
  • Shadow Warrior – Hauska throwback-FPS, jossa on nykytrendin vastaisesti sekä överiä gorea että lukuisia salapaikkoja (mukana myös alkuperäisestä tuttuja animemuijia). Ainoana miinuksena jotkut loppupään kentistä tuntuvat kuitenkin varsin ylipitkiltä; huvittavasti pelin bossit ovat joihinkin kovia normivihollisia spämmääviin kohtiin verrattuna lussua kamaa, varsinkin viimeinen antiklimaattinen mättö, jonka voittamiseen on helposti keksittävä juustoinen taktiikka.
  • Sleeping Dogs: Definitive Edition – Uusintaversion legitimiteetti on kyseenalainen, koska peli ei edellisenkään sukupolven konsoleilla ollut mikään graafinen mestariteos. DLC on kuitenkin levyllä mukana, mikä on aina ilahduttavaa. Peli itsessään on erinomainen martial arts -leffoista ammentava sandbox-peli. Hong Kong on lisäksi pelimaailmana kiinnostava ja todella alikäytetty: mieleen tulee tämän lisäksi vain Shenmue 2, eli hyvässä seurassa liikutaan. Valitettavan moni ei tainnut kuitenkaan käyttää rahojaan tähän, joten "jatko-osa" on PC:n free-to-pay-MMO (syöpä^2). Kiitti ihan vatusti. Lopuksi todettakoon vielä, että parempi kuin Watch Dogs.
  • Street Fighter V – Ulkoasultaan kengännauhamainen ja sieluton, sisällöltään keskeneräinen. Pelattavuus on parempi kuin nelosessa, koska hahmot eivät tunnu enää tarpovan liisterissä. V-Skillit ja -Triggerit ovat kuitenkin täysin turhia virityksiä. Uusista hahmoista Rashid ja Laura ovat jees, Necalli ja F.A.N.G. ripulia. Vanhoista naamoista R. Mikan comeback on tervetullut, Nash edgy, dark ja gritty eli huono, Birdie oksennus-inducing. Graafinen tyyli on muutenkin aika SF nelosta eli hirveää ja plussana joidenkin liikkeiden animaatiot ovat todella surkuhupaisan näköisiä ("Zangief pyörii mut pää pysyy paikoillaan!").
  • Thief – Huonosti toteutettu ja tekoälyn tyhmyyden vuoksi ylihelppo stealth-peli. Esikuvansa kanssa tällä remake-rävellyksellä ei siis ole juurikaan mitään tekemistä.
  • Tomb Raider: Definitive Edition – Jatko-osansa ohella ainoa oikeasti hyvä Tomb Raider. Taistelu menee välillä aika huvittavaksi ramboiluksi vihollisten kuollessa nopeasti, mutta parempi sekin kuin Unchartedien "tekeeks mikään tässä pelissä lämää?"-tason mätöt. Kyseisen yliarvostetun pelisarjan kaikki osat tämä muuten pieksee 100-0.
  • Tower of Guns – Köyhä ja tylsä sattumanvaraisesti kenttänsä luova FPS-kökköily. Sentään kyseessä on indie-peli, joka ei ole platformer.
  • Transformers: Devastation – Platinumin hack & slash, eli tutun hyvää, vaikkakin mekaniikoiltaan melko redundanttia. Pelin kesto on myös aika lyhyt, paitsi ehkä SS-rank-miehille. Tekee Bayonettoista obsoliittejä, koska perustuu Super-God-tason lisenssiin eikä mihin lie myötähävettävään shittiin.
  • Until Dawn – Hyvin paljon juoneensa ja tunnelmaansa nojaava kauhupeli. Pelin jatkuvasta autosavetuksesta johtuva hahmojen kuoleman pysyvyys on hyvä tehokeino, sillä se saa tunnelman kohoamaan entisestään ja pelaajan välittämään hahmoista niiden yksiulotteisuudesta huolimatta. Jatkuvasti tehtävät valinnat myös (suurimmaksi osaksi) oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun: itse en aina tehnyt ihan parhaita valintoja, mutta ainakin Frendit-loppu jäi näkemättä eli kaikki eivät kuolleet.
  • Watch Dogs – Äärimmäisen keskinkertainen sandbox-stealthaus-peli. Sisältää yliannostuksen Ubisoftin liukuhihnasandbox-pelidesignia.
  • The Witcher III: Wild Hunt – Periaatteessa paljon sisältöä, käytännössä paljon fetch questeja sisältävä RPG. Taistelusysteemi on vähän kökkö mutta toimiva, mutta koko hommasta jää lukuisien bugien ja huonon käyttöliittymän takia melko amatöörimäinen vaikutelma. Päähenkilö on myös aika harvinaisen epäpidettävä naama norsunvatulla oleva runkkari ja "aikuinen" sisältö on aika siistiä/noloa kamaa (toi jätkä kiroili, vähänkö siistii!!). Kaikenkaikkiaan aika ylihypetettyä keskinkertaisuutta, eli paras puolalainen videopeli on edelleen Franko: The Crazy Revenge.

Xbox One

  • Crimson Dragon – Valitettavan kökkö on-rail shooter Panzer Dragoonin luojalta tönköillä kontrolleilla ja Xbox 360 -tason grafiikoilla.
  • Dead Rising 3 – Yllättävän siedettävä Dead Rising -peliksi, todennäköisesti koska Inafune ei ollut tekemässä sitä. Teknisesti kökkö ja muutenkin loppujen lopuksi vain Dead Rising -peli.
  • Dragon Age: Inquisition – Lähinnä tylsien fetch questien täyttämä roolipeli, jonka Xenoblade Chronicles -tyylinen taistelusysteemi on sinänsä jees, mutta jopa perusvihollisten ylikestävyyden vuoksi mättäminen muuttuu nopeasti tylsäksi. Pelin maailma on myös harvinaisen mielikuvitukseton: jokainen alue vastaa lähinnä jotakin Euroopan maata, eli suunnitteluun on varmaankin käytetty todella paljon aikaa. Herutus ansaitsee myös erikoisrisut, sillä muijat ovat joko aina naama norsunvatulla tai toinen toistaan kurppaisemman näköisiä, ja lisäksi personallisuuksiltaan olemattomia. Yksi ainakin ulkoisesti siedettävä naispuolinen hahmo sentään löytyy, mutta ei tietenkään ole herutettavissa. Inkvisitio on parempi kuitenkin kuin Witcher 3, koska päähenkilön dialogiksi voi valita jotain muutakin kuin "olen runkkari".
  • EA Sports UFC – Kontrolleiltaan sormet solmuun vääntävän ylimonimutkainen ja aihepiirinsä vuoksi ylitotinen mättöpeli. Edes itse Bruce Leen läsnäolo ei paljoa lohduta.
  • Evolve – Idealtaan omaperäinen asymmetrinen FPS, jossa neljä pelaajaa metsästää viidennen ohjaamaa hirviötä. Presentaatio on hyvää ja eri hahmoille on jopa yritetty saada persoonallisuutta. Valitettavasti hirviön löytäminen on tylsää puuhaa, joka de-evolvoituu nopeasti tylsäksi samoiluksi ympäri karttaa, eivätkä lukuisat tykinruokaelukat juurikaan piristä. Toisaalta hirviön löydyttyä on itse mättö usein harvinaisen antiklimaattinen clusterfuck, joten matsit ovat käytännössä joko ohi todella nopeasti (jos hirviö löytyy heti) tai venyvät ylipitkiksi tylsän ympäriinsä ravaamisen vuoksi.
  • Forza Horizon 2 – Forzan arcadempi spinoff on erittäin hyvää shittiä: ajotuntuma on kohdallaan ja sisältöä riittää. Tämän hetken paras PS4/Bone-exclusive.
  • Forza Motorsport 5 – Parhaan autopelifranchisen viides osa on sisällöltään harmittavan karsittu neloseen verrattuna, todennäköisesti julkaisupelistatuksensa takia. Autojen suhteellinen vähyys ei sinänsä haittaa (vaikka DLC-autojen määrä onkin aika ärsyttävän suuri), koska autot on valittu hyvin, toisin kuin Gran Turismon kymmenet identtiset versiot samoista autoista. Ratojen vähyys alkaa tökkiä uramoodia pelattaessa, vaikka erityisen ripuleita ratoja ei mukana olekaan. Itse ajaminen on kuitenkin erinomaisesti toteutettu, ja kyseessä on yksi parhaista PS4/Bone-exclusiveista, jossa tekemistä riittää käytännössä kymmeniksi tunneiksi.
  • Halo: The Master Chief Collection – Kokoelma parhaasta FPS-franchisesta ever. Kampanjat ovat suurimmaksi osaksi vanhentuneet hyvin ja split screen on olemassa olevaa sekä parhautta. Nettiulina tämän ympärillä on vähemmän yllättäen täysin ylimitoitettua.
  • Halo 5: Guardians – Kampanja on ihan jees, tosin vähän liian lyhyt ja samaa rutikuivaa bossikohtaamista spämmätään miljoona kertaa. Moninpeli on odotetun erinomaista ja rökittää (autistien ylihaukkuman) nelosen pienien muutosten ja lisääntyneen liikkuvuuden ansiosta, vaikkakin uuden Warzone-pelimoodin matsit venyvät turhan pitkiksi...paitsi onneksi Assault-variantissa. Ilmaisen DLCn olemassaolo ja määrä on myös miellyttävää muihin nimeltämainitsemattomiin FPS-peleihin verrattuna. Split screenin puuttuminen on joka tapauksessa täysin unforgivable!
  • Killer Instinct – Gameplayltaan yllättäen clusterfuck-komborunkkausta ja presentaatioltaan ryppyotsaisen EXTREEEEEEEEME. Hauskempaa pelattavaa kuitenkin kuin Under Night Abortionit, Guilty Gearit ja muut vastaavat syöpäpesäkkeet, kunhan pelaamiseen ei suhtaudu liian vakavasti. Plussaa ilmatorjunnan puuttumisesta.
  • Powerstar Golf – Aika hienot hahmot ja neljän pelaajan lokaali moninpeli. Valitettavasti puttaamisen vaikeustaso on ihan vatun runkku ja profiiliribben takia hahmot pitäisi nelinpeliä varten unlockata neljä kertaa (not gonna happen), eli Athenaa.
  • Rare Replay – Kokoelma, jonka pelien taso vaihtelee ylirunkatusta paskasta (Battletoads, Banjo-Kazooie) alirunkattuun parhauteen (Blast Corps, Jet Force Gemini). Keskiarvo on kuitenkin hyvä ja pelattavaa riittää, vaikka brittien ulostefetissin kohteelle nimeltä ZX Spectrum julkaistut pelit olisi huoletta voinut jättää pois.
  • Ryse: Son of Rome – Hienon näköinen (vaikkei oo EDES 1080 PEE!!1) ja hupaisa beat-em-up, vaikkakin itseääntoistava: etenkin samojen QTE-teloitusanimaatioiden tekeminen samannäköisiin vihollisiin alkaa loppua kohden kyllästyttää. Uudelleenpeluuarvo nolla läpipeluun jälkeen. Parempi kuin God of War.
  • Screamride – Koukuttava ja omalaatuinen vuoristorata/tuhoamispeli. Rakennusten hajoamisfysiikat ovat varsin nautittavat.
  • Star Wars Battlefront – Presentaatioltaan tyylikäs FPS, jonka mekaniikat ovat päin persettä: sattumanvarainen spawnaus (usein suoraan vihollisten viereen) ja nopeat tapot tarkoittavat pelin devolvoitumista täydeksi clusterfuckaukseksi. Myös sisältöä on masentavan vähän, etenkin vakiona tarjottavat ruhtinaalliset kolme ympäristöä hajottavat nopeasti. Onneksi päävalikossa mainostetaan season passia vain 50 eurolla!
  • Sunset Overdrive – Omaperäinen, värikäs ja sulava sandbox-peli, jonka huumori on jopa osittain hauskaa. Tehtävissä on mukavaa vaihtelua ja niissä hyödynnetään pelin liikkuvuutta hyvin; mukana on aika mieleenpainuvia bossimättöjäkin. DLC on aika lyhytaikaista hupia, mutta tarjoaa pari pelin normaaliin tasoon sopivaa bossikohtaamista. Soundtrack on Crazy Taxi -tasoa. Koska kyseessä on näinkin hyvä peli, tietysti myyntilukujen perusteella siitä on tulossa Xbonen Disaster: Day of Crisis.