Gamecube

HypeWiki
Versio hetkellä 20. joulukuuta 2013 kello 14.52 – tehnyt Kurpitsa (keskustelu | muokkaukset)

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Gamecuben huono menestys on yksi konsolimaailman oikeusmurhia, etenkin verrattuna kilpailijoitensa laatuun. Gamecuben kirjastossa on suhteellisen monta suosikkipeliäni sekä myös kaikkien aikojen lempipelini.


  • Baten Kaitos; Eternal Wings and the Lost Ocean: JRG, jonka juonen ja gameplayn yhteissumma on yksi genren korkeimmista. Uniikki tapa tuoda pelaaja osaksi pelimaailmaa on hieno ja peli sisältää ehkä eeppisimmän peliplottwistin koskaan, mutta myös gameplay etenkin taisteluissa on sekä hauskaa että erittäin omaperäistä. Peliä haittaa ainoastaan vino pino missattavia esineitä. Ihmiset ulisevat enkkuversion huonosta ääninäyttelystä, mutta minä en.
  • Baten Kaitos Origins: Eternal Wingisin jatko-osa on prequel, joka on kaikilla osa-alueiltaan ykköstä hyvin paljon heikompi. Miltei paska peli.
  • Beach Spikers: Ihan hauskaa arcade-volleyballia. Valitettavasti koko pelin rosteri muodostuu headswappimuijista.
  • Black & Bruised: Hupaisa arcade-nyrkkeilypeli asemekaniikalla ja eksentrisellä rosterilla.
  • Bloody Roar: Primal Fury: 3D-mättöpeliksi ihan hyvä tekele. Elukaksimuuttumismekaniikka tuo peliin huomattavasti lisää syvyyttä ja hupia.
  • BMX XXX: On sääli, että yksi harvoista konsolierogeistä on välineurheilustunttigenreä, josta en pidä pätkääkään. Onneksi pehmolernon voi unlockata koodeilla.


  • Cel Damage: Hauska, kirjaimellisesti piirrettymäinen ajotaistelupeli. Rosteri, kentät ja aseet ovat kaikki hupaisia, ja taunttinappi on hyvä tapa hajottaa vastustajia vaikka pelissä ottaisi turpaan.
  • Chibi-robo!: Söpö, omaperäinen ja hauska 3D-platformerinkaltainen. Sytkärin kokoisen siivoojarobotin seikkailut sisältävät yllättävänkin aikuismaista juonikuviota, kuten tällaisiin peleihin kuuluu. Hahmot ovat sympaattisia ja tykättäviä, myös äänetön protagonisti. Peli vedetty 100 %:sti, joka on aina hyvä merkki.
  • Custom Robo: Helppoa mutta syvällistä robottikustomisaatiota sisältävä actionseikkailu. Tarinamoodi on hyvin hahmovetoinen ja huvittava, ja itse gameplay on hyvä vastapaino dialogitäyteiselle setille nopeudessaan ja intensiivisyydessään. Toimii myös hyvin moninpelinä.


  • Def Jam Vendetta: Hauska wrestlingpeli, joka avautuu varmasti paremmin räppifaneille. Machomeininki on kuitenkin jees ja rosteri monipuolinen. Hahmokustomaatio on tosin aika nollissa, toisin kuin nykypainiskeluissa.
  • Def Jam Fight for NY: Edeltäjäänsä Vendettaa huomattavasti nopeampi ja mäiskintäpainotteisempi. Valtava roster ja persoonalliset hahmot pönkittävät erinomaista gameplayta. Rappiteema valitettavasti karsii ennakkoluuloisia nöröpelaajia.
  • Dragon's Lair 3D: Esikuvalleen uskollinen eli kökkö ja äkkikuolemia täynnä oleva mutta jotenkin charmikas third-person-actionpeli. Soundtrack piirrettyorkesteri on melko hauskaa kuunneltavaa.


  • F-Zero GX: Suuri määrä ratoja, läjöittäin autoja, syvällinen gameplay ja persoonallinen kasti, joiden hahmottamiseen on käytetty tuhottomasti aikaa teemamusiikkien ja leffapätkien merkeissä. That's why it's the best game ever.
  • Fire Emblem; Path of Radiance: Juoneltaan yksi parhaista Fire Emblemeistä, ja gameplaykin on erittäin hyvä. Roster on odotetun mainio lukuunottamatta rutikuivaa päähenkilöä. Support-keskusteluiden katsomismahdollisuuden puuttuminen on kuitenkin massiivinen miinus.
  • Freaky Flyers: Ihan passelia lentoräiskintäreissausta nykyjenkkipiirrettymäisen offensiivisen mutta ihanan rumalla piirrostyylillä. Soundtrackin pari lyriikoilla varustettua kappaletta ovat korniudessaan hienoa settiä. Valitettavasti ei sisällä nelinpeliä, mikä rutistaa legitimiteetin lähellä absoluuttista nollaa.
  • Future Tactics; The Uprising: Omaperäinen FPS- ja vuoropohjaisen taktiikkapelin risteytys. Tuhoutuva ympäristö ja hauska gameplay neutraloivat toteutuksen kökköyttä, runkuinta päähenkilöä ever ja seinään loppuvaa loppua. Potentiaalisesti hyvä multiplayer ja Tim Follinin soundtrackkikin.


  • Gauntlet; Dark Legacy: Varmaankin paras Gauntlet ikinä. Ruutuja ja hahmoja riittää, että yksinpelikin on hauskaa, mutta multiplayer vasta kultaa on. Patsi jos pelatt HYPEläisten kanssa.
  • Geist: Ihan god FPS-puzzlepeli. Säikyttely- ja posseussausmekaniikka ovat erittäin mukaansatempaavia, ja itse räiskintä on ihan menevää joskin huomattavasti muuta peliä yllätyksettömämpää. Multiplayer on mielenkiintoinen, mutta sitäkään ei ole tullut juuri testailtua.
  • GiFTPiA: Hämärä mutta hyvin persoonallinen slice of life-seikkailu. Valitettavasti ei löydy kuin japaniksi ja kielenkään oppiminen ei auta, kun ei-japanilaiset koneet kusevat kanjit. Soundtrack on yhtä outo ja hyvä kuin muukin peli.


  • Harvest Moon; A Wonderful Life: Nuorempana puhkinussimani farmaussimulaattori, joka oli jo nykyistäkin elämättömänä lukiolaisena aivan liian pitkä. Vaimoehdokkaiden vähäinen määrä on myös nihkeä, mutta eipä peliä hirveesti jaksa uudelleenpelata sen kymmenenvuotisen keston takia. Peliympäristö ja elävä maailma ovat kuitenkin edelleen vaikuttavia.


  • Legend of Zelda; The Wind Waker: Paras Zelda-peli, lähinnä massiivisten mättökohtauksensa ansiosta. Muutenkin peli on taattua laatua sydäntälämmittävän grafiikkatyylin ynnä hahmojen ansiosta. Myös paljon parjattu seilaaminen on mielestäni siistiä meren massiivisuuden ja sen sisältämän sattumanvaraisen kaman määrästä johtuen. Dungeonit ja bossit ovat myös taattua laatua, vaikkeivät aivan yhtä hyviä kuin pelissä...
  • The Legend of Zelda: Twilight Princess: Toiseksi paras Zelda-peli, jota haittaa vain Wind Wakerissa nähtyjen vihollislaumojen vähyys. Tunnelma, dungeonit, maailma ja hahmot ovat kaikki huippuluokkaa. Loppua kohti peli väsyy vähän, mutta päätöspuoli sisältää myös kaksi erittäin jumalaista pomotaistelusarjaa.
  • Lost Kingdoms: Ihan passeli RPG, lähinnä mielenkiintoisen korttitaistelumekaniikkansa ansiosta. Yleinen pilipalisuus ja random encounterit eivät ole kuitenkaan jees.
  • Lost Kindoms II: Ykkösosaa huomattavasti parempi, kerta putkimaiset ympäristöt ovat muuttuneet aakeiksi laakeiksi ja random encounterit kentällä nököttäviin vihollisiin. Korttimekaniikka porskuttaa edelleen hienosti. Juoni on kyllä melkoista potaskaa, mutta who gives a shit.