Windows
HypeWiki
Versio hetkellä 4. heinäkuuta 2014 kello 11.01 – tehnyt Kurpitsa (keskustelu | muokkaukset)
Ei hyvä, mutta ei paettavissa. Massiivinen pelivalikoima mutta nihkeä käyttää, vähän niin kuin PS2...
- Bazooka Cafe: Slice of life-visual novel rintatorpedoin varustetuin sankarittarin. Juoni on geneerinen mutta siedettävä, samoin naishahmot lukuun ottamatta tietysti hyviä ruumiinmuotojaan. Presentaatio on muutenkin jees, muttei aihepiiristä johtuen mitenkään säväyttävä.
- Big Bang Beat: Siistejä hahmoja, hyvä soundtrack, kupahtava gameplay. Parempi ainakin kuin peli, johon perustuu.
- Big Rigs; Over the Road Racing: Legendaarinen kusoge on todella paska. Time trial-pelaaminen on ainoa tapa saada "pelistä" jotain hupia, kiitos bugisuuden tarjoamien mielenkiintoisten strategioiden.
- Bikini Karate Babes: Valitettavan huono kukonkiusauskusogemättö. Rosteri on sentään sentään tarpeeksi iso, toisin kuin hahmojen daisarit, kiitos digitaalisten näyttelijöiden käytön.
- Brave Soul: Erogeksi gameplayltaan yllättävän hyvä mutta silti erittäin yksinkertainen Baldur's Gate-romppi. Sankaritarkasti on passeli ja Mogudanin taide hienoa, vaikka valitettavasti artistin nykyään paljon käyttämät valtavat daisarit loistavat poissaolollaan.
- Coming Heart: Geneerinen mutta tyyliltään siisti, tökerö portti PC-98:n visual novelista, jonka kalusin aikoinaan varmaan 100 %:sti vaikka en japania osaa ja vaikka pelin fonttisysteemi muuttaa mahdolliset valinnat päälle siansaksaksi. Sankarittaret ovat siistejä, lukuun ottamatta pakollista päähenkilön serkkua.
- Crescendo ~Eien Dato Omotte Ita Ano Koro~; Melko geneerinen koulu-visual novel, jossa sentään paljon ragtime-runkkausta. Sankarittaria on pari hyvää, valtaosa kuraa, etenkin perinteinen ei-verisukulainen-sisko. Päähenkilö on melko runkku, ehkä osaksi kiitos käännöksen, joka tuntuu aika sieluttomalta.
- Cross Channel: Tylsä ja typerä koulumaailma-visual novel.
- Curse of Monkey Island: Hauska ja graafisesti upea seikkailu, mutta ei yllä vanhempien Lucasartsin pelien tasolle huumorissa tai kekseliäisyydessään.
- Daibanchou: Big Bang Age: Ihan hauska ja kastiltaan kiintoisa superkouludelinquenttinen maailmasta kertova taktinen RPG, kunnes peli HEITTÄÄ VAROITTAMATTA GEMARIT PELAAJAN NAAMALLE 25 VUORON PELAAMISEN JÄLKEEN ja pelaaja heittää pelin kierrätyskoriin. Antoi maailmalle sentään Big Bang Beatin...
- Delz: Hapokas ja hämmentävä, mutta presentaatioltaan hyvä ja suht viihdyttävä harrastelija-koulumaailma-visual novel.
- Duke Nukem; Manhattan Project: Melko tylsä tasoloikka, kiitos geneeristen ympäristöjen, tönkköjen kontrollien ja paronin tavallista vaisumman ulosannin. Pelastettavat muijat tosin jigglaavat hyvin.
- Escape from Monkey Island: Muuten OK, mutta Monkey Kombat kusee koko pelin eksekuusönin ihan täysin.
- Elven Relations: Mainio fantasia-visual novel. Sankarittaret ovat asiallisia ja juoni lyhyt ynnä suoraviivainen, ihan hyvällä tavalla. Muutamat roolipelimätöt tuovat peliin ihan passelia vaihtelua. Valitettavasti jatko-osa, joka olisi linkittynyt ykkösessä saavutettuihin loppuihin, joutui kehityshelvettiin tekijän saatua jälkikasvua. Condoms, use them.
- Fallout: Kökkö, etenkin 2:n jälkeen pelattuna. Aikaraja ja päämäärätön haahuilupainotteisuus eivät toimi keskenään.
- Fallout 2: Koukuttava mutta geneerinen ja liian vapaa (perharps the same could be said of all WRPGs). Suurimman osan ajasta pelaaja on melkoisen kujalla, miten edistää juonta. NPC-interaktio on myös aika vehkeestä johtuen valtaosan kastista kasvottomuudesta. Yes sir, I can bugi soi myös ihan liikaa.
- Fate/Stay Night: Hajottavan pitkäpiimäinen ja harvinaisen huonon sankaritartason omaava visual novel. Roolipelimetailu, myyttiset figuurit sekä pari sivuhenkilöä ovat jees, mutta kerta 2/3 sankarittarista ovat henkisiä massatuhoaseita, on noin 80 % pelistä aikamoista tervanjuontia. Ja kuka haluaa 80 tunnin verran tervaa sisuksiinsa? 100 % läpäisty. En edes tiedä, miksi.
- Final Fantasy 7: Juoneltaan sekä pacingiltaan kovin epäkoherentti ja gameplayltaan perinteisen huono JRPG. Hahmot eivät ole kaksisia ja "Luken faija"-tierin spoilerin ihmeellisyys on jokseenkin yliammuttu. Materiasysteemi on ihan passeli, tosin. Mutta, kyllä, ylirunkattua paskaa.
- Flower Shop, The: Jonkinnäköinen Harvest Moon-visual novel, eli palikkafarmausta ja herutusta. Hyvin realistinen; jokainen päivä landella imee päähenkilön voimia ja muijien miellyttäminen on mahdotonta. Eli tosielämän tavoin silkkaa lannoitetta.
- Get Dumped: Kummallinen vartin otome-visual novel, jonka juoni koostuu päähenkilön jatkuvasta henkisestä turpaanotosta ja jokainen loppu johtaa nimenmukaisesti siihen, että hänet jätetään. Päähenkilön persoonallisuus ja ilmeet sekä epätavallisen sisältöinen true end jättävät ihan hyvän mielen, vaikka lukuisat HV-loput, jotka on pakko nähdä, käyvät pidemmän päälle turhauttaviksi.
- GTA; San Andreas: Aluksi ihan viihdyttävä, vaikka premissi ja juoni eivät ole kovin kiihottavia. Kun ensimmäinen räiskintätehtävä tulee kohdalle, voi pelaaja kysyä itseltään, miksi pelisarjan käytetyin mekaniikka on vielä kolmannessakin 3D-iteraatiossa täysi susi ja sitten heittää pelin seinään.
- Half-Life: Edelleen PC:n paras FPS. Minuun iskevät eniten pelaajan puolella olevat NPC:t, interaktiiviset ympäristöt, keskenään mättävät viholliset, tunnelma ja skriptatut kohtaukset. Pohjimmiltaan gameplay ei sinänsä ole kuitenkaan mitenkään ihmeellistä, vaikka hyvin toimiikin. Ja kyllä, loppuosa Xenissä on huono, joskin onneksi lyhyt. Peliä pelaa silti mielellään useitakin kertoja, kiitos hienon meiningin ja tekoälyn tarjoaman vaihtelevuuden. Monet modit ovat myös siistejä, etenkin kohtapuoliin mainittava sellainen...
- Half-Life; Opposing Force: Potaskaa etenkin alkuperäiseen verrattuna, sillä aseita lukuunottamatta kaikki pelin uusi sisältö on suoraa kierrätystä tai paskaa. Uudet viholliset ovat varsinkin anaalista, etenkin OP-läski-alienit ja miespuoliset black opsit, jotka ovat liian aivottomia kärsiäkseen head shoteista. Myöskään pelin premissistä, eli emopelin pahiksena pelaamisesta, ei saada mitään irti.
- Half-Life; Blue Shift: Lyhyt ja reduntantti mutta silti huomattavasti hauskempi kuin Opposing Force. Jopa Xen-osio on mukavaa pelattavaa. Valitettavasti NPC-interaktion vähyys on nihkeää; vaikka pelissä ollaan THE Barney, loistavat muut elävät vartijat poissaolollaan, vaikka he ovat alkuperäisen HL:n parhautta.
- Hanachirasu: Probably the best visual nover in the world. Gameplay on vielä nollempaa kuin genressä yleensä, sillä pelin tiiviys tarkoittaa, että jokainen väärä valinta lopettaa menon lyhyeen. Asetelma, miekkaonanointi, action ja hahmot ehkä päähenkilöä lukuunottamatta ovat siistejä ja jyystökohtaukset myös armollisen nopeita ja harvassa. Salaiset loput ovat myös hupaisia.
- Heart of Evil: Best MOD ever. Eli totaalikonversio Half-Lifelle, jonka aiheina on Vietnamin sota ja zombit. Kaksi miinusta tekee tässä tapauksessa plussan, sillä meininki on sekä gameplayltaan että etenkin asenteeltaan kovin tuoretta; kukaan ei pysy turvassa tekijä Nathan Ruckin poliittisesti kovin epäkorrektilta huumorilta. Eri taistelevia osapuolia on mukavat neljä kappaletta ja etenkin pelin toiseksi viimeiseksi episodissa on mahtavia joukkotaisteluja NPC:den kesken. Uudet aseet ovat myös jees, lukuunottamatta kökköä sinkoa (joka ei ole Ruckin käsialaa). Pelin lopussa on yksi heikompi osio kuten Half-Lifessäkin, mutta menkööt, koska se sisältää "Heart of Darkness"-sitaatin. Ei, enkä meinaa sitä PSX-peliä.
- Hierofania: Kunnon indie visual novel, eli, wait for it, tekotaiteellista paskaa!
- Hurvana: Ruhvanalaista taidetta. Aikoinaan pelailin pelin jotain Windows 3.11-versiota. Hauska mutta palikkamainen, grid-pohjainen reaaliaikainen roolipeli. Ihan hyvää jälkeä yhden kaverin tekemäksi, vaikkei mikään Heart of Evil.
- Katawa Shoujo: Yksi demon reiteistä pelattu läpi, eikä premissi ja loputon tekeleestä naamalle tursuava runkkaus juuri houkuta pelaamaan lisää.
- Kono yo no hate de koi o utau Shōjo YU-NO: Varmasti paras ADV-peli ever. Omaperäisiä mekaniikkoja riittää, gameplay on genrelle yllättävän koukuttavaa, ja juoni on ainakin aluksi mielenkiintoinen. Sankarittarien taso on aika vaihteleva, mutta pari vanhempaa naista pelastaa paljon. Kaikki mieshahmot ovatkin sitten god-tier-tasoa. Pari puzzlea pelin keskivaiheilla ovat kyllä aika kamalia ilman läppäriä. Pelin loppuosa on silmin nähden rushattu, vaikkakin silti ihan OK, ja lopussa seisoo vatsaa vääntävä canon-paritus.
- Last Station, The: Premissiltään ja etenkin gameplayltaan mielenkiintoinen visual novel. Aikarajan ja metrolla tehtävän eri asemien hinaamisen välillä hinaamisen ansiosta on pelissä tietynlaista puzzlemaisuutta. Sankarittaret ovat ihan passeleita, myös, vaikka graffat ovatkin amatöörimäisiä, kuten länkkärinovelleissa yleensä.
- Loren, The Amazon Princess: Visual novel-enginellä tehty roolipeli, eli yllättäen aika palikka käyttöliittymältään ja gameplayltaan. Hahmot ovat OK, mutta paras mieshahmo ja kiinnostavin naishahmo ovat herutettavissa vain saman sukupuolen hahmolla, mihin voi todeta vain, jotta: GEIIII!
- Monmusu Quest: Hahmoiltaan ja juoneltaan viihdyttävä ynnä gameplayltaan yllättävän hyvä eroge, jonka junamainen lineaarisuus ei paljoa haittaa. Pelin oleellisin puoli, eli häviötä seuraavat rapetukset ovat osa hyviä, osa ei. Pelin ainoa isompi miinus on canon-paritus, joka on tuttuun tapaan aika heikko eikä oikein vältettävissä, ja se, että päähenkilö on konservatiivisesti shota...
- Ōgon Musōkyoku: Sika paska mättöpeli sika paskasta lisenssistä.
- QWOP: Huvittava mutta lyhytikäinen. Pelin asenne ja sanoma ovat kuitenkin kovin ihailtavia.
- Princess Waltz: Kurjaliston Fate/Stay Night, eli melko kuraa. Korttimättöpelit tuovat vaihtelua visual novel-naksutteluun, mutta eivät hyvää sellaista, ja shounenmainen nokitus tekee lukuisista mättökohtauksista kamalaa kärvistelyä. Sankarittaret ovat yhtä lukuunottamatta köyhiä, etenkin canon-reverse-trap-yllärisiskopuoli-abdominaatio.
- Planet Stronghold: Samanlaista settiä kuin Loren, The Amazon Princess, mutta vielä kauheammalla käyttiksellä. Hahmot ovat jees ja premissi samaten, sci-fistä huolimatta, mutta gameplay on tyystin rektaalista. Bonuspisteitä tosin siitä, että miespääosa näyttää ihan Marco Rossilta.
- Rapelay: Keskiverron flash-pelin pelattavuuden omaava mielensäpahoittajien lemppari, jonka pelaaminen on siis kovin tylsää. Koska juoni on yhtä paperinohut kuin gameplaykin, ei runkkumainen premissi tai päähenkilö hirveästi hetkauta. Presentaatio ei ole kovin kaksista myöskään. Sentään pelin voi lopettaa ainoastaan päähenkilön väkivaltaiseen kuolemaan, eli jotain sydämen kaltaista on tekijöilläkin vähän ollut.
- Signed X: Presentaatioltaan hyvä ja huvittava otome-visual novel, jossa päähenkilö yrittää toteuttaa shoujomaisia skenaarioita ja ottaa hyvin paljon nekkuun. Ehkä olen hieman misogyyninen, kun nautin juonesta niin.
- Sharin no Kuni, Himawari no Shōjo: Hajottavan absurdi ja surrealistinen slice-of-life-sekoilu. Sankarittaret suck balls, and not in a good way.
- Summer Session: Kökkerö dating sim, eli tarjoaa hetkeksi hupia. Gameplay on hyvin pinnallista muihin genren edustajiin verrattuna ja muijat melko mitäänsanomattomia, lukuun ottamatta totta kai goottinaista!
- Swan Song: Tunnelmallinen, komea ja mukavan masentava visual novel, jonka epäuskottava premissi ja hahmot haittaavat menoa mutteivät liikaa.
- Touhou Hisōtensoku: Omaperäinen mutta vaikeaselkoinen ja pitkäpiimäinen mättöpeli. Genre kärjistää Touhoun isointa ongelmaa, eli naishahmojen spämmäystä. Matsit kestävät liian kauan kiitos Guilty Gear-tason hahmokestävyyden ja väistelyn helppouden ja Komachi on adaptoitu anteeksiantamattoman vaniljaisesti.
- Touhou; Phantasmagoria of Flower View: Hahmoiltaan ja gameplayltaan siisti, eikä Touhoulta muuta tarvita. Vs-moodi on pitkäikäinen ja hauska. Soundtrack on ylirunkattu mutta OK.
- True Love: Parhaan peligenren eli deittisimulaattorin edustajana hyvä, mutta herutuseventtien sattumanvarainen tapahtuminen ja päähenkilön urpous vaivaavat. Sankaritarvalikoima on iso ja laadukas.
- Tsukihime: Harvinaisen hyvä visual novel, vaikka tämä muistikuva johtuukin ehkä siitä, että se on ensimmäinen kyseisessä genressä pelaamani peli. Sankaritarvalikoima on 60 % paskaa ja 40 % god ja koska kyseiset jumalatarreitit ovat kaksi viimeistä, jää pelistä hyvä fiilis. Päähenkilöä koskeva juonipuoli on mielenkiintoinen, pääsankaritarta koskeva ei.
- Vanguard Princess: Passeli mutta bulkkimainen ja yhden sukupuolen kansoittama 2D-mättö. Yhdellä napilla tehtävien heittojen whiffausmahdollisuus on merkittävän huono mekaniikka.
- Viper-CTR ~Asuka~: Yksi eniten replayaamani "peli", kiitos sen post-credits-kohtauksen...
- Viper-F40: Naurettavan etsiväjuonen ja pelkkää rapetuslernoa sisältävä visual novel. Plusmiinusnolla, siis.
- Viper-GT1 ~Akira-kun to Issho~: Jonkinnäköinen deitti-spinoff Viper V16:sta ja GT1:sta. Ilman statusmekaniikkoja peli jää aika torsoksi. Sisältää sentään hupaisan homoendingin.
- Viper-GTB ~Rise After~: Viper V16:n jatko-osa, jonka juoni on vielä absurdimpi kuin edeltäjässään. Gameplay on pinnallisine dungeon crawlauksine ja random mättöineen aika tuskaa, mutta lernokohtaukset ovat, jos eivät hyviä, niin ainakin kiinnostavia...
- Viper M1: Klassiseen Sogna-tyyliin kolme erilaista tarinaa sisältävä, animoitu piirretty porno-pläjäys. Juonet ovat valtaosin silkkaa shittiä, lukuunottamatta May Worksin mainiota loppumättöä, mutta käteen jää pari passelia panokohtausta.
- Viper V-10: Unohdettava vanhan ajan Sognailu. Yksi juonikuvioista synnytti sentään Viper CTR:n.
- Viper V-16: Varmaankin tunnetuin Viperi, sisältää kaksi tarinaa. Toinen on OK, gameplayltaan hajottava mutta lernoltaan jees arvausmättöpeli, toinen sika geneerinen koulumaailmaherutusshaiba.
- Viper-V8 R: Hämmentävä ENHANCED REMAKE vanhasta Sognan tekeleestä. Kaikki kolme juonikuviota ovat aika unohdettavia, mutta ainakin kaksi niistä sisältää ihan mukavasti femdomia, joka on tälle sarjalle aika mullistavaa.
- Winter Shard: Grafiikoiltaan aika kauhea mutta juoneltaan siisti amatööri-visual novel. Pelin valinnat vaikuttavat suoraan päähenkilön persoonallisuuteen, ja vähiten mulkulla menolla on hän melkoisen pidettävä, traaginen antisankari. Sosiopaatteillussakin on hieman omaa hohtoa.
- Words Worth: PC-98-pelin ENHANCED REMAKE. Uudistetut hahmodesignit ovat osa parempia, osa huonompia. Gameplay on samaa perusdungeoncrawlsettiä, mutta random encounterit on poistettu, mikä on mainiota, vaikkakin se hidastaa edelleen pakollista grindausta. Pelin juonta ja CG:itä on on muutettu alkuperäistä paljon vähemmän ronskiksi, mikä hämmästyttää, kummastuttaa fanaattista hinaajaa. Jazzahtava soundtrack on suuri ja mahtava.
- Worms 2; Armageddon: Graffatyyli on hieman ykkösosan vastaavaa vähemmän siisti, mutta laajennettu customointi ja aseläjät tekevät ekasta sekä tokasta tekeleestä täysin turhan.