Arcade

HypeWiki
Versio hetkellä 7. heinäkuuta 2014 kello 13.58 – tehnyt Kurpitsa (keskustelu | muokkaukset)

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Yksi harvoista nykyisistä katumuksen aiheistani on, etten pelanut kakarana enemmän arcade- ja flipperipelejä, kun niitä vielä oli Suomessakin jonkin verran. Onneksi emulointi on antanut mahdollisuuden tutustua paremmin tähän maailman parhaaseen alustaan. MAMEn massiiviset cheattivalikoimat ja pelien lyhyys tarkoittavat, ettei näitä ole juuri tarvinnut jättää kesken.


  • 64th Street; A Detective Story: Hyvä vanhan ajan beat-em-up. 30-luvun teema on automaattinen plussa, gameplay on perinteistä mutta toimivaa ja vihollisvalikoima laaja. Yksi omaperäinenkin mekaniikka on eksynyt joukkoon, nimittäin vastustajien nakkaaminen taustan hazardeihin. Erikoismaininta päähenkilöiden miehekkäistä heittoäänistä.


  • Aero Fighters: Perinteinen shoot-em-up hoopoilla hahmoilla ja mainiolla soundtrackilla. Aloittaa sarjan hienon perinteen sattumanvaraisista loppupomoista.
  • Aero Fighters 2: Samaa kamaa kuin ykkönen kuivemmalla musiikilla. Vikan ruudun vetäminen yhdellä krediitillä-pakko on ripulia.
  • Aero Fighters 3: Lisää normishoot-em-uppeilua. Pelin siistein ominaisuus on se, että kaksinpelillä jokaisella eri hahmoyhdistelmällä on oma loppunsa.
  • Aggressors of Dark Kombat: Omaperäinen ja ihmeen hyvin toimivakin beat-em-upin ja versus-mättöpelin yhdistelmä. Rosterikin on ihan jees, joskin hieman mielikuvitukseton muihin ADK:n mättöpeleihin verrattuna.
  • Alien vs. Predator: Upea beat-em-up monipuolisilla hahmoilla, vihollisilla ja kentillä. Valitettavasti tukee vain kolminpeliä, vaikka pelattavia hahmoja on cockteaseaavasti neljä.
  • Alligator Hunt: Gameplayltaan perinteinen Cabal/Space Harrier-kopio. Presentaatio ja spanglish tuovat peliin mukavasti charmia ja soundtrack on mainio, joskin aivan liian suppea.
  • Altered Beast: Resident Evil 4-tierin puhkiportattu peli on arcaderaudalla paras. Gameplay on köyhää, mutta eri muodonmuutokset motivoivat pelaamaan armollisen lyhyen pelin loppuun, joka onkin sitten Segan vanhojen arcadenimien tapaan aika huippuluokkaa.
  • Arm Wrestling: Koominen mutta pinnallinen puzzle/napinrämppäyspeli Nintendolta. Viholliskasti on aika hieno.
  • Art of Fighting: Hyviä ideoita sisältävä mutta aivan liian tönkkö versus-mättöpeli.
  • Art of Fighting 2: Huomattavasti pelattavampi kuin ykkönen, muttei silti mikään mestariteos. Soundtrack on korkeaa luokkaa.
  • Art of Fighting 3: Sulavien, rosteripakkaa sekoittavien mättöpelijatko-osien pioneeri. Pelattavuudeltaan hyvä, mutta yliteknisyydessään vaikea oppia. Soundtrack on omaperäinen ja mainio.
  • Avenging Spirit: Yksi parhaista platformer-peleistä ever kiitos mainion possessausmekaniikan. Vihollishahmoja on mukavan paljon, mikä meinaa edellä mainitun mekaniikan turvin tuplasti kivaa. Juoni on hienon synkkä pelin presentaatioon verrattuna ja loput koskettavia, etenkin good ending.


  • B. Rap Boys: Hupaisa mutta kökkö ja hivenen monotoninen beat-em-up. Viholliset ovat turhan kestäviä ja itseään toistavia ja ohjattavuus kömpelöä, mutta Hip Hop-teema tekee pelistä jotenkin siedettävän ainakin vikaan pomoon asti, joka pitääkin sitten voittaa yhdellä elämällä (dat ain't happening). Moninpelilläkö asianlaitaan pelastus? Ehei, ensiksi pelaajat joutuvat hakkaamaan toisensa, ennen kuin voittaja pääsee tekemään itsestään lihamureketta pääpahista vastaan.
  • Bad Dudes vs. Dragonninja: Keskinkertainen mutta hauska beat-em-up. Melko vaihteleva, myös. Meme-status on aika epäansaittu muihin arcaden dialogihelmiin verrattuna.
  • Bang Bead: Hupaisa, uudistettu Pong passelilla hahmokaartilla. Ei yllä Flying Power Discin tasolle, kylläkään.
  • Big Fight; Big Trouble in the Atlantic Ocean: Tavallinen beat-em-up mukavan isolla rosterilla. Jokaisen pomohahmon vikaa lukuun ottamatta saa puolelleen, eli pelattavia tyyppejä on yhteensä 8. Tätä käytetään hyväksi myös arveluttavassa versus-moodissa, jonka mekaniikat ovat suoraan pääpelistä. Tekeleen pelaaminen sitä osittain tukemattomalla MAMElla antoi muutenkin hiukan absurdiin menoon mukavan lisähappomausteen.
  • Big Karnak: OK platformer siistillä Egypti-teemalla. Melko vaihteleva ja raaka, mutta hieman turhauttava.
  • Blood Bros.: Länkkäriversio Cabalista. Täysin samat mekaniikat kuin edeltäjässään sekä totta kai sama voittoanimaatio, eli aika hienoa settiä.
  • Boogie Wings: Erinomainen ja hyvin epägeneerinen shootteri. Pelin mekaniikat ovat omaperäisiä ja hyviä lukuunottamatta ehkä rämppäys-power up-laakia ja presentaatio on myös huippuluokkaa, samoin kun loppuyhteenotto.
  • Breakers Revenge: Perinteinen mutta hyvä 2D-mättöpeli. Rosterikin on melko tavanomainen lukuun ottamatta paria helmihahmoa, mutta movelistit ovat mainioita ja pelattavuus kohdallaan. Hahmot ovat sulavia ja superit hienoja, mutta muuten presentaatiokin on aika peruskamaa. Ääninäyttelyn taso on hyvällä tavalla naurettava.
  • Bucky O' Hare: Konamin beat-em-up, eli yllättäen hyvä. Kaikilla hahmoilla on projektiilihyökkäykset, joka erottaa pelin muista lajityypin edustajista, vaikka omasta mielestäni tämä hieman latistaa taistelua. Grafiikat ja musiikit ovat peruskauraa, mutta ääni(yli)näytellyt välinäytöt ovat hienoja.
  • Burgertime: Yliarvostettu, vaikea ja itseään toistava platformerin kaltainen. Premissi ja gameplay ovat kyllä ihan omaperäisiä, kuten Data Eastilta sopii odottaa.
  • Burning Fight: SNK:n Final Fight-rip off, mutta esikuvaansa hieman parempi kiitos mielikuvituksellisemman presentaation, gameplayn nopeuden ja ympäristöjen ynnä vihollisten vaihtelevuuden. Ohjaus on hieman kankeaa.


  • Cabal: Melko perinteinen mutta viihdyttävä shootteri tavanomaisella armeijateemalla. Ruudunläpäisyanimaatio ja -fanfaari ovat pelin ehdottomasti siistein ominaisuus.
  • Cadillacs and Dinosaurs: Aikamoisen Final Fightmainen, mutta hieman pelattavampi ja kiinnostavampi mätkintäpeli. Aseiden suuri määrä on etenkin hyvä kehitys, samoin kuin dash. Liian pitkä ja pinnallinen, joka tapauksessa.
  • Charlie Ninja: Hoopolla graafisella ilmeellä ynnä soundtrackilla varustettu, toimiva run and gun. Pelissä on mielenkiintoisena lisänä lukuisia salaisia ninjatekniikoita, joita ei siinä itsessään tai sen oheismateriaalissa paljasteta.
  • Chelnov - Atomic Runner: Data East onnistuu saamaan tokusatsustakin jotenkin siistiä. Autoskrollaavan tasoloikan ja run 'n' gunin yhdistelmä toimii hyvin. Hienointa on tietysti pelin skandaalinkäryinen taustajuoni. Mega Drive-käännös on kuitenkin arcadeversiota parempi.
  • Choky! Choky!: Hyvin uniikki Buster Bros.:n ja versus-mättöpelin sekoitus. Gameplay on toimivaa ja hupaisaa, mutta hahmorosteri on turhan pieni, vaikkakin ihan hyvä.
  • Cliffhanger starring Edward Randy: ADHDmäisen epäselvä mutta hauska ja omaperäinen autoscrollmätistys, jossa ei hiljaista hetkeä tule, etenkään moninpelillä. Eli aika Data Eastia.
  • Crime Fighters: Gameplayltaan köyhä mutta muuten viihdyttävä, nelinpelattava beat-em-up, jonka kohokohtia ovat loppubossi ja post-game-ylläribonus.
  • Crude Buster: Godlike Bad Dudesin spiritual sequel, jonka yleinen urpous ja heittomekaniikka tarjoavat paljon hupia, etenkin kaksinpelinä.
  • Cyber Police E-Swat: Tönkkö run and gun. Bonukset siisteistä pomoista ja Robocop-apinoinnista.
  • Cyberlip: Melko köyhä mutta juoniosioiltaan mahtava SNK:n run and gun. "I'm not insain."


  • D.D. Crew: Segan Final Fight, eli liian pitkä ja itseään toistava beat-em-up, jossa kuitenkin nelinpeli, jumalattoman hyvä soundtrack ja laadukkaat bossientranssit.
  • Darkstalkers; The Night Warriors: Passeli sarjan aloitus, mutta obsoliitti kiitos jatko-osien. Pelin superimekaniikka on aika syvältä, eikä onneksi palaa myöhemmissä osissa.
  • Defender: Viihdyttävä ja uraauurtava, mutta turhan epäreilu ja nappiähkystä kärsivä. Äänimaailma on mahtava.
  • Deep, The: Mielenkiintoinen sekoitus tavallista sukellusveneenupotuspeliä ja skrollaavaa shootteria. Ammusten rajallisuus ja yksiulotteinen liikkuvuus tekee pelistä aika mielenkiintoisen. Myös presentaatio on hyvää. Valitettavasti kunnon loppua ei löydy.
  • DJ Boy: Jatko-osaansa B.Rap Boyssia vaihtelevampi ja nopeatempoisempi sekä poliittisesti epäkorrektimpi. Peli on mukavan mielikuvituksellinen ja kieli poskessa tehty, mistä syystä viimeisen pomon antiklimaattisuus on vielä tavallistakin tyrmistyttävämpää. Soundtrack on ihan hupaisa, muttei aihepiirin kovinkaan sopiva.
  • Double Dragon 1 + 2: Liikevalikoimaltaan hyvin monipuolinen ja ihan siedettävästi ikääntynyt skrollaavien beat-em-uppien alkulähde. Pelin jatko-osa on miltei identtinen ykkösosan kanssa, lievien uudistusten ja hupaisasti muokatun alkunäytön kera.
  • Double Dragon 3: Gameplayltaan kahta ekaa osaa huonompi, mutta vaihtelevampi ja monipuolisempi. Pelin kauppamekaniikka on aika paljon aikaansa edellä oikean rahan tarpeessaan.
  • Dungeon & Dragons; Shadow over Mystara: NO, NO, NOOOOOOOOOOOOOOOO!!! Hieno beat-em-up lukuisilla eri hahmoilla, mutta en itse suostu pelaamaan tätä enää koskaan kiitos cinemaattisten loitsuanimaatioiden ja provomaanisten "kusipää homo"-kavereitteni.
  • Dynamite Duke: On-rails-shootteri, jossa ladonovimainen pelaajahahmo peittää puolet näkökentästä. Tästä huolimatta on peli ihan viihdyttävä kiitos tuhoutuvien ympäristöjen ja aivottoman väkivallan. Viimeinen pomo on myös aika mielenkiintoinen.
  • Dynasty Wars: Johonkin Romance of the Three Kingdoms-mangaan perustuva beat-em-up Double Dragon 2-maisella ohjaussysteemillä. Huomattavasti nopeampi ja viihdyttävämpi kuin jatko-osansa Warriors of Fate ja vielä väkivaltaisempi.


  • Eco Fighters: Normishootteri söpöillä graffoilla ja siistillä option-mekaniikalla. Game Over-ruutu variaatioineen on huvittava.
  • Express Raider: Data Eastin tapaan premissiltään ja gameplayltaan melkoisen uniikki, hupaisa beat-and-shoot-em-up. Lisäksi hämmästyttävän inhimillinen vanhaksi arcadepeliksi.
  • Elevator Action Returns: Hieno päivitys kuppaiseen vanhaan arcadepeliin. Gameplay on uniikkia ja ihan viihdyttävää. Peli on tarpeeksi lyhyt, ettei sen lievä yksitoikkoisuus juuri ehdi haitata.


  • Fatal Fury: Passeli vastine SF II:lle, eli aika köyhä, lähinnä kiitos keinotekoisesti rajoitetun rosterin. Soundtrack sekä juoni- ja minipeliosiot ovat ainoa hieman siistimpi elementti.
  • Final Fight: Pinnallinen, kuiva, hidas, monotoninen ja ylipitkä. Pelin kontribuutiot genrelle ovat yhtä liioiteltuja kuin sen yhen kaverin kuolemasta kertovat huhut.
  • Final Tetris: Graffoiltaan sekä äänimaailmaltaan hupaisan kuppaisa versus-Tetris. Hahmorosteri ja itse gameplay ovat myös hämmentäviä sekä huvittavia.
  • Flying Power Disc: Data Eastin mielenkiintoinen HC-Pong. Gameplay on hauskaa ynnä nopeaa ja äidinkieltään puhuvat hahmot siistejä, etenkin ajalleen. Tästä syystä kastin verrattain pieni koko onkin harmittavaa, mutta ainakin joukkoon on saatu G. Scott-niminen hiski.


  • Garou: Mark of the Wolves: Gameplayltaan paras mättöpeli ever. Presentaatio ja rosteri ovat huippuluokkaa. Hahmoja on yllättävän paljon animaation tasoon nähden, etenkin kuin kyse on käytännössä sarjan ensimmäisestä pelistä. Hakkaa Street Fighter III:n kaikki iteraatiot 600-0. Se, ettei pelin jatko-osaa koskaan julkaistu, on pelimaailman suurimpia menetyksiä.
  • Genpei Touma Den: Monipuolinen ja premissiltään ynnä presentaatioltaan omaperäinen sekä siisti, mutta hullu. Ei kuitenkaan MAHOTON, kuten the Tomaksen legendaplaythroughit todistavat.
  • Go! Go! Mr. Yamaguchi: Taatusti johonkin japanilaiseen hoopoon ohjelmaan perustuva hoopo top-down-bakageily. Hieno äänimaailma.
  • Golden Axe: Hyvin ikääntynyt, kaikin puolin erinomainen beat-em-up. Loppu on aika samaa tasoa Altered Beastin kanssa.
  • Golden Axe; The Revenge of the Death Adder: Yksi parhaista, ellei paras, arcade-beat-em-up. Nelinpeli, monipuoliset pelihahmot ja hiottu sekä nopeatempoinen gameplay eivät jätä kylmäksi.
  • Growl: "Drop dead, you scum!" Pelattavuudeltaan keskinkertainen mutta etenkin nelinpelillä mukavan kaoottinen ja suuria vihollismääriä sisältävä mätkintä. Pomot ovat myös hauskoja ja vikalla bossilla on hupaisa twisti.
  • Guerrilla War: Passeli top-down-shooter, mutta hankala pelata emulaattoreilla kiitos erikoisen ohjaussysteemin. NES-portti hakkaa arcadeversion kaikilla osa-alueilla paitsi graffoissa.
  • Gyakuten! Puzzle Banchou: Yksinkertainen mutta toimiva VS-puzzlepeli siistein high school delinquent-hahmoin.


  • Hand, The: Pac-man-klooni, jonka ainoa siistimpi puoli on kivi-paperi-sakset-logiikan käyttäminen pelaajan irtokäden ja viholliseturaajojen välisissä välienselvittelyissä.
  • Heavy Barrel: Ikääntynyt ja simppeli mutta ihan hauska ja sopivan pituinen top-down-räiskintä. Nimikkoaseen kokoamismekaniikka on hauska, kuten Sly Spyssakin. Soundtrack ja äänimaailma ovat myös kornin hyviä.
  • Heiankyo Alien: Hauskalla premissillä varustettu sokkelosekoilu, vaikkei tätä juuri huomaa pelin 1979-pilipalimaisuudesta johtuen. Gameplay on ihan kekseliästä ja kuolinääni hieno. Myöhemmät remaket ovat toki parempia.


  • Ikki: Gameplayltaan ja aiheeltaan omintakeinen mutta turhan simppeli top-down-sirpinnakkailu. Pelimaailmalle uniikista juonesta ei saa paljoakaan irti, sillä loppunäyttöä ei ole ja alkuruudutkin löytyvät vain japanilaisessa versiossa.


  • Joe and Mac: Sekä pelattavuus- että huumorimielessä hauska platformer. Gameplay on hyvin perinteistä, mutta vaihtelevat ympäristöt sekä siistit pomot ovat hyvää settiä. Multiple endings, kaiken lisäksi, joista kaikki ovat aika reiluja titulaarisia sankareitamme kohtaan.
  • JoJo's Bizarre Adventure: Lähdemateriaalinsa ansiosta absurdilla tavalla hupaisa, mutta Capcom-tyyliin hiomaton ja rikkinäinen mättöpeli. Etenkin active stand-mekaniikka on syvältä ja poikittain, samoin kuin eläinhahmot. Onneksi pelissä on liuta normaalejakin jamppoja, siis pelattavuudeltaan.


  • Karian Cross: Periaatteessa hyvä mutta toteutukseltaan kusehtava VS-puzzlepeli. Minulla on outo, kaksinkertaisesti masokistinen hinku pelata tätä HYPEn puzzlemestaria vastaan ja saada itselleni perseeni hopealautasella.
  • Ken-go: "ONORE!" Yhden napin käytöstään huolimatta koukuttava ja melko vaihteleva run and slice. Mielenkiintoisesti ei pelistä löydy mistään mitään oheistietoa, mutta loppunäytön perusteella olettaisin sen pohjautuvan keskiajan Japanin Sekigaharan taisteluun, mikä saa nörttivereni sykkimään.
  • Kid Niki, Radical Ninja: Intensiivinen ja ikäisekseen monipuolinen run-and-slash. Bossit ovat etenkin siistejä. Vanhojen arcadepelien tapaan tosin mahdoton ilman chiittejä tai elämättömyyttä.
  • King of Dragons: Yksinkertainen ja tylsä fantasia-beat-em-up. Vähän niin kuin Knights of the Round.
  • King of Monsters: Gameplayltaan passeli, premissiltään ja presentaatioltaan SNKmaisen erinomainen wrestlauspeli. Tappeluareenoiden pelille tarjoamat mekaniikat erottavat sitä mukavasti muista genren edustajista ja loppu on mukavan synkkä.
  • King of Monsters 2; The Next Thing: Hupaisa mutta hieman tönkkö beat-em-up. Vikan ruudun boss-rush on tosin vielä tavallistakin hajottavampi kiitos pomojen ylimaallisen kestävyyden.
  • Knights of the Round: Yksinkertainen ja tylsä ritari-beat-em-up. Vähän niin kuin King of Dragons.
  • Knuckle Bash: Mielenkiintoinen boss-rush-beat-em-up. Pelattavuus on genrelle hyvin tavallista, mutta testosteronia tihkuva presentaatio hienoutta. Vihollishahmot ovat siistejä ja soundtrack mainio. Peliin olisi toivonut kuitenkin enemmän normi-tykinruuanhakkausosioita, sillä nyt biiseistä ja pelaamisesta ei pääse nauttimaan kuin lyhyitä annoksia kerrallaan ennen seuraavaa välinäyttöä.
  • Koutetsu Yousai Strahl: Omaperäisellä equippausmekaniikalla varustettu, pitkäpiimäinen ja geneerinen shootteri. Pelin loppu on yksi alimalkaisempia koskaan.


  • Magical Drop 3: VS-puzzlepelien eliittiä kiitos hyvin käytetyn tarot-teeman, lukuisten persoonallisten hahmojen ja helpon sekä intensiivisen gameplayn. Soundtrack on myös hyvä, mutta valitettavasti moninpelissä soi hahmoteemojen sijaan aina geneerinen versuspimputus. Länkkäriversioista on lisäksi poistettu valtaosa hahmojen uniikeista äänisampleista, mikä on Wii U:ta.
  • Magician Lord: ADK on jälleen elementissään tässä keskinkertaisessa mutta viihdyttävässä platformerissa. Presentaatio ja hahmodesignit ovat siistejä ja pääantagonisti on tietysti ulosanteineen oma lukunsa. Transformaatiomekaniikka piristää muuten yllätyksetöntä gameplayta. Peli on pirun vaikea, mutta onneksi checkpointteja ei yhtä kohtaa lukuun ottamatta ole. Tästäkin olisi tullut jatko-osa, ellei maailma olisi ripulia.
  • Mega Twins: Melko mielikuvitukseton mutta tarpeeksi söpö platformerin tapainen. Pääpahiksena toimiva läski pelle on HYPE-approovattu vitsien lähde.
  • Metal Slug: Äärimmäisen persoonallinen, vaihteleva ja hiottu run and gun. Presentaatio on toisesta maailmasta aina upeasti animoiduista spriteistä hupaisaan selostajaan ja soundtrack on suppea mutta 100 % mainio. Pelin siistein puoli ovat vihollistykinruokasoltut, joilla on hyvin paljon erilaisia manöövereitä ja hupaisia ilmeitä. Peli on juuri sopivan pituinen ja kaksi erilaista loppua mahtavia.
  • Metal Slug 2: Hyvä nokitus ykkösosaan. Transformaatiot, uudet viholliset ja loppupomo ovat siistejä, mutta soundtrack ei ole yhtä tasaisen laadukas kuin edeltäjässä ja lagi kusee eksekuusöniä hieman. On myös hieman liian pitkä. Ei yhtä hyvä kuin ykkönen, siis.
  • Metal Slug X: Metal Slug 2 ilman lägiä ja huonommalla ykkösruudulla. Jostain syystä pelin alussa olevat uniikit arabiviholliset on korvattu tässä versiossa valtaosin normisoltuilla ja mainio eka bossi siirretty välivastukseksi tylsempään ympäristöön. Metal Slug X 2:n ekalla ruudulla olisi mainio tekele, tämä uudistus ei yllä alkuperäisen kakkososan tasolle.
  • Metal Slug 3: Sisältää jälleen siistejä uusia elementtejä ja paljon uudelleenpeluuarvoa vaihtoehtoisine reitteineen, mutta on aivan liian pitkä kiitos väsyttävän finaalin. Reduntanttisuus myös rupeaa jo hivenen vaivaamaan tässä vaiheessa. Ei yhtä hyvä kuin kakkonen tai äksä.
  • Metal Slug 4: Toimiva mutta edeltäjistään aivan liikaa materiaalia kierrättävä. Uudenlainen soundtrack on hyvä, muttei yhtä persoonallinen kuin neljässä ekassa pelissä. Ei yhtä hyvä kuin kolmonen.
  • Metal Slug 5: Reduntantti ja muita osia persoonattomampi, kiitos vanhojen vihollisten korvaamisen kasvottomilla kommandojampoilla. Loppupomo on hieno, mutta jo turhan iso asspull ja peliin sopimaton. Ei yhtä hyvä kuin nelonen.
  • Metal Slug 6: OK, mutta pelin jälkimmäinen 2/3 on aika kuiva kiitos tylsien Venuslaisvihollisten. Pelin finaali on varsinkin unettava. Hahmojen muuttaminen uniikeiksi on hieno lisä, mutta Ralf ja Clark olisi kyllä voinut korvata ihan uusilla naamoilla tai tehdä heidät edes ajallisesti korrekteiksi veteraanipatuiksi. Soundtrack on jälleen melko mainio, onneksi. Ei yhtä hyvä kuin vitonen.
  • Missile Command: Kulttistatuksensa ansaitseva, edelleen viihdyttävä ja omintakeinen räiskinnäntapainen.
  • Momoko 120 %: Paskahko mutta melko omaperäinen ja premissiltään mielenkiintoinen platformerin tapainen. Sankarittaren ikääntyminen pelin aikana on sen siistein ominaisuus. Koko ajan soiva Urusei Yatsuran OP-biisi on mielenkiintoinen ilmiö ja liittyy varmaan jotenkin tämän tekeleen NES-väännökseen.
  • Mystic Warriors: Sisarpeli Sunset Riderssille ja sen tavoin erinomainen. Ympäristöt sekä gameplay ovat hienoja ja vaihtelevia ja pomot ynnä juoniosiot eeppisiä. Nelinpeli on myös hienoutta, eikä trivialisoi peliä aivan yhtä tehokkaasti kuin Sunset Riderssissä.


  • NARC: "Oh no, the NARCs, man!" Hapokas, typerä ja väkivaltainen, eli kuppaisesta gameplaysta huolimatta viihdyttävää pelattavaa. Vikassa pomossa on taas keinotekoinen vaikeusastepiikki checkpointin muodossa, mutta huijaamalla sekin hoituu yhtä aivot narikassa kuin muukin peli.
  • Nekketsu Kouha Kunio-Kun: Areena-beat-em-up, jonka sankarilla on näinkin vanhaksi tekijäksi merkittävän iso movelist. Premissi on myös hieno ja juoni ytimekäs. Checkpointtien takia kuitenkin mahdoton, kuten yleensä.
  • NewZealand Story, The: Gameplayltaan suht kekseliäs mutta kenttädesigniltaan välillä aika potaskaa oleva platformersöpöily. Uusi-Seelanti-teema on hauska sekä freesi ja presentaatio mukavan värikästä. Kuolinääni on myös mainio, etenkin yhdistettynä Game Over-biisiin. Lisäksi ainoa tietämäni peli, jossa taustajuoni selitetään loppunäytössä.
  • Next Space, The: SNK:n yltiögeneerinen avaruusräiskintä. Checkpointtien puuttuminen ja hyvä soundtrack auttavat jonkin verran.
  • Night Slashers: Mainio beat-em-up genrelle epätavallisella kauhuteemalla. Hahmojen movelistit ovat mukavan suuria ja gameplay perinteistä mutta toimivaa. Väkivaltainen presentaatio sopii premissiin hyvin ja lisää saatavia kiksejä entisestään. Valitettavasti pelin länsimaiset versiot on sensuroitu...paitsi service modea rukkaamalla!
  • Night Warriors; Darkstalkers' Revenge: Ykkösosasta turhan paljon kierrättävä, muttei mikään Street Fighter II, sentään. Supermekaniikka on ekaa peliä perinteisempi mutta parempi. Hahmojakin on vain 2 uutta, mutta ainakin toinen niistä on Hsien-Ko...
  • Ninja Baseball Bat Man: Pelattavuudeltaan perinteinen beat-em-up, mutta presentaatioltaan ei. Ulkoasu ja soundtrack ovat huippuluokkaa ja huvittavia. Plussana myös nelinpeli. Movelistit ovat pelin tyyliin robusteja mutta hämäriä.
  • Ninja Kids: Graafiselta tyyliltään ynnä juoniosioiltaan siisti, nopeatempoinen mutta pelattavuudeltaan turhan suppea neljän pelaajan mätkintäpeli.


  • Outrun: Perinteinen ajopeli hyvällä presentaatiolla ja toimivalla ohjattavuudella. Haarautuvat reitit ja vaihtoehtoiset loput ovat hyvä ja hauska ominaisuus.


  • Pachinko Sexy Reaction: Hyvin animoituja, isoryntäisiä piirrettyjä muijia sisältävä, gameplayltaan olematon slot-pachinkopeli. ++-1. Sankaritarkasti on siisti ja graffat godlike.
  • Pachinko Sexy Reaction 2: Ykkösosaa pelattavuudeltaan marginaalisesti parempi mutta genrestä johtuen silti köyhä ja presentaatioltaan sekä artistic directioniltaan edeltäjään huomattavasti köyhempi. Käteen jää vähän ja nenäliinaan ei mitään.
  • Pit, The: Viihdyttävä mutta mahdoton ja grafiikoiltaan ajalleenkin arkaainen, Dig Dug-tyylinen tekele.


  • S.T.U.N. Runner: Ajalleen varmasti vaikuttava ja nykyäänkin passeli, melko vaihteleva 3D-sci-fi-rälläily. Etenkin tunneliosiot nopeusfysiikkoineen ovat hauskoja.
  • Saint Dragon: Mitäänsanomaton shootteri, jonka ainoa omaperäisempi ominaisuus on lohikäärmealuksen kropan käyttö laakien torjumiseen. Tämä mekaniikka on jossain toisessakin arcadepelissä, jonka mainitsen tässä kunhan se tulee taas vastaan.
  • Samurai Nihon-Ichi: Kökkö ja mahdoton mutta ihan viihdyttävä Kung Fu-klooni. Vaikeusaste on hyvä simulaatio siitä, kuinka helppoa yksittäisen miekkamiehen on tappaa armeijallinen samuraita, ninjoja, tiikereitä ja muita otuksia. Pelin loppuhuipennus on hupaisa ja ihan huijaamalla saatujen, noin sadan elämän menettämisen väärti.
  • Sengoku Blade; Sengoku Ace Episode 2: Grafiikoiltaan ja rosteriltaan näyttävä shootteri. Etenkin isoryntäisten mikojen matriarkka Koyori on parhautta. Gameplay on normi-bullet hell clusterfuckkia ja soundtrack sekä vihollisdesignit kuivia, tosin. Siisteintä pelissä on ehkä se, että tekijöille perinteisesti on erilaisia loppuja ihan kiitettävät määrät.
  • Shock Troopers: Hahmokastiltaan mukavan laaja ja monipuolinen top-down-run and gun. Vaihtoehtoiset reitit ja rosteri antavat pelille hyvin jälleenpeluuarvoa, mutta valitettavasti itse gameplay ei ole yhtä viihdyttävää kun genren helmissä, lähinnä kiitos tasapaksun vihollisarmeijan.
  • Sinistar: Sil on nälkä. Pääpahiksensa eeppisyydestä ja mekaniikkojen omaperäisyydestä huolimatta ei kovinkaan viihdyttävä räiskintä, lähinnä kiitos vanhoille arcadepeleille tyypillisen vaikeusasteen.
  • Sly Spy: Mukavan häpeilemätön plagiointi James Bondista. Gameplay on melko mielikuvituksetonta mutta toimivaa ja Golden Gun-mekaniikka on mukava lisä. Valitettavasti ei samanaikaista moninpeliä.
  • Smash TV: Turhan monotoninen mutta kontrolleiltaan ja ulosanniltaan hieno yhden ruudun verilöylyttämö. Kaksinpelillä on aivoton räiskintä hieman viihdyttävämpää.
  • SNK Vs. Capcom: SVC Chaos: Guilty pleasureni. Gameplay on hyvää, ellei oteta lukuun heittojen kuppaista kantamaa, mutta siisteintä pelissä on sen yleinen hämäryys ja ylitsetursuava persoonallisuus. Rosterissa on 9 Street Fighter II-hahmoa liikaa, mutta muuten hahmovalinnat ovat aika siistejä, etenkin välibossien osalta. Musiikki on myös SNK:lle epätavallisesti mutta peliin sopivasti kökköä mutta outoa. Parempi kuin Capcom Vs. SNK 2, yllättäen. Hauskaa kyllä pelin juonesta ei löydy mistään mitään tietoa, joten voimme vain ihmetellä, onko sen "after the apocalypse"-teema jonkinnäköinen vertauskuva silloiselle SNK:n tilalle.
  • Space Tactics: Segan mielenkiintoinen sekoitus Space Invaderssia, Missile Commandia ja FPS:ää. Pelissä on näemmä ollut ei-digitaalisia näytön osia, joten emuloinnissa osa viehätystä katoaa.
  • Stakes Winner 1 & 2: Pinnallisia ja pelattavuudeltaan onnettomia ravipelejä. Soundtrackit ovat sentään ihan jees.
  • Stargate: Defender 1.1, eli redundantti ja turha jatko-osa.
  • Star Fighter: Presentaatioltaan korealaiseen tapaan kökön kummallinen, mutta pelattavuudeltaan liukuhihnamainen ja rutikuiva avaruusshootteri. Yksi suht omaperäinen fuusiomekaniikka löytyy, mutta se ei paljon lämmitä.
  • Star Jacker: Segan Xevious-klooni. Aika kuiva ja esikuvaansa köyhempi, mutta elämäsysteemi on mielenkiintoinen: pelaajan kaikki alukset ovat samaan aikaan ruudulla ja kaikkien tuhoutuessa peli loppuu, vähän niin kuin Tac/Scannissa.
  • Star Trek: Ihan viihdyttävä Segan Asteroids-väännös, jossa pätkitään Klingon-aluksia Enterprisen puikoissa. Ei kovin omaperäistä menoa, siis...
  • Steel Worker: Mielenkiintoinen Lemmingsien isoveli, jossa opastetaan duunaria pitkin rakennustyömaata valitsemalla erilaisia girdereitä, mitä sankarimme sitten tahkoo eteenpäin.
  • Stick and Ball: Luolamiesteemainen jalkapalloväännös, eli melko kuiva tekele. Nelinpelituki on kuitenkin jees.
  • Stack Columns: Columns, eli aika kökköä Vs.-puzzleilua. Pelin yksinpelimoodi on sinänsä hupaisa synkkine taustajuonineen ja turnausteemoineen, vaikka single elimination-menosta huolimatta ovat vastustajat aina samoja. Pelin loppu onkin sitten varmaankin paras ikinä missään arcadepelissä. Eli aika +-0.
  • Stocker: Hupaisa vanhan ajan autopeli, jossa ajetaan Yhdysvaltojen itärannikolta länsipuoleen. Pelissä on ihan passelit mekaniikat, kuten muiden NPC:iden (non playable car) vuorovaikutus toistensa ja vihollispollareiden kanssa. Automaattinen kiihdytys on tosin hämmentävä ominaisuus.
  • Stompin': Omaperäinen ja viihdyttävä mutta pinnallinen Dance Dance Revolutionin esi-isä, jossa astellaan erilaisten tuholaisten päälle 9x9-gridillä.
  • Streaking: Pac-man-klooni, eli kuppainen. Sentään ainoa tietämäni peli, jonka pointtina on saada alastomalle muijalle lisää vaatteita päälle.
  • Street Fighter Alpha 3: Samanlaista hiomatonta paskaa kuin miltein kaikki Capcomin mättöpelit. Tuntuma hahmoihin on huono ja liikkeiden ominaisuudet ihan yhtä päin persettä kuin Capcom Vs. SNK:ssa. Dan ja R. Mika ovat ihan jees. Ilmankos toinen on SNK-pastiche ja toinen kaikonnut tyystin myöhemmistä sarjan peleistä.
  • Street Fighter; The Movie: Mortal Kombatmainen eli huvittava ja paska. Mieluummin tätä pelaa kuin Street Fighter II:sta, ainakin.
  • Street Smart: Pelattavuudeltaan löysä ja kököhkö mutta presentaatioltaan mainio vanhan ajan boss-beat-em-up. Ihan viihdyttävä kerran läpäistynä, ainakin kaksinpelillä.
  • Sunset Riders: Mainio Konamin run and gun, josta olisi pitänyt tehdä kunnon franchise. Vaihtelevat ruudut, grafiikka, pomomätöt ja soundtrack ovat erinomaisia ja nelinpeli myös, vaikka viimeksi mainittu tekeekin pelistä aivan liian helpon.
  • Super Chase; Criminal Termination: Grafiikoiltaan mahtava, gameplayltaan liukuhihnamainen mutta viihdyttävä takaa-ajo-peli. Myös ääninäyttely on hienoa, etenkin vakkari-selkärangattoman poliisipartnerin jatkuva ulina.
  • Super Gem Fighter Mini Mix: Gameplayltaan omintakeista veriripulia, mutta grafiikoiltaan hieno ja huvittava. Sääli, että kuppaisen kokoinen rosteri on käytetty 83,33 %:sti paskoihin Street Fighter-hahmoihin (anteeksi tautologia) ja kirjaimellisesti puhki runkattuun Darkstalkers-naistriioon.
  • Superman: Hämmästyttävän hyvä Teräsmies-peli Taitolta. Gameplay on monipuolista, vapaa liikkuminen tuo oman höysteensä beat-em-up-osioihin ja viholliset ovat mukavan kestämättömiä, antaen sankarille sentään jotain uskottavuutta. Myös soundtrack on hyvä lukuun ottamatta tekomahtipontista pääteemaa. Teriksen normisooloilusta huolimatta on myös samanaikainen kaksinpeli tarjolla.
  • Super Locomotive: Segan mielenkiintoinen, kahtia jaetulla näkymällä varustettu junailu-action. Gameplay on hyvää, ainakin vuodelle 82 ja päämusateema mainio. Tämänkin tekeleen voisi hyvin päivittää esimerkiksi DS-linjan-laitteille.
  • Super Puzzle Fighter II Turbo: Pelattavuudeltaan ihan hyvä Vs-puzzlepeli. Valitettavasti hahmovalikoima toimii aika hyvänä jarruna gameplayn kiihottavuudelle. Ja arcadeversio on muutenkin yksi tän universumin broukeneimmista peleistä!!!11
  • Super Spy, The: Hyvin omaperäinen SNK:n roolipelielementeillä höystetty fps-dungeon crawler-beat-em-up. Presentaatio ja lokalisaatio on tuttuun tapaan huippuluokkaa, mutta loputtomattomat random encounterit ja pieni vihollisvarieteetti tekevät pelaamisesta turhan yksitoikkoista. Onneksi back-trackingia on armollisen vähän. Peli on mielenkiintoisen edellä aikaansa kyynisellä suhtautumisellaan sotaa nykyajan teroja vastaan. Soundtrack on myös mainio parhaine final mättö-musine ever.
  • Surprise Attack: Kuivahko ja tönkkö, sci-fi-teemainen run and gun, jonka mielenkiintoisena muttei erityisen hyvänä lisänä toimivat gravitynvaihtomekaniikka ja bonus-quizzit. Vika pomo on ihan jees, kyllä.
  • Survival Arts: Japanin vastine Mortal Kombatille. Kyllä, se on huono. Kyllä, se on hauska. Rosteri ja asemekaniikka ovat mielenkiintoisia, myös. Pelin soundtrackin on, no, persoonallinen.
  • Stadium Hero: Data Eastin baseballpeli, joka muistuttaa melkoisesti SNK:n Baseball Starssia. Eli ihan jees, mutta lähdemateriaalistaan johtuen ribbeä.
  • Strider: Premissiltään ja etenkin juoniosioiltaan mielenkiintoinen ja omaperäistä kenttädesignia omaava platformer. Arveluttava anti-Neuvostoliittopropanda ja keskenään omia äidinkieliään puhuvat hahmot ovat hyvin mieleenpainuvia. Valitettavasti itse gameplay on paskaa kiitos surkeiden kontrollien, loputtomattomien leap of faithien ja anteeksiantamattoman vaikeusasteen. Aivan pelin lopussa on niin rikkinäinen ja hajottava platformausosio, etten jaksanut hinata sitä edes chiiteillä.
  • Strike Fighter: Segan geneerinen ja monotoninen FPS-lentokoneräiskintä. Ammussysteemien ja pomomättöjen puute tekee gameplaysta todella unettavaa. Sentään ääninäyttely on ihan jees, etenkin Fire-kehotusköhähdys.
  • Strike Force: Hupaisa sekoitus Defenderiä ja Smash TV:tä. Pelissä reissataan epälineaarisesti plaanetalta toiselle ja pannaan dinosaurusalieneita kilon biiteiksi. Niin, myös jotain kolonisteja olisi kai tarkoitus pelastaa. Presentaatio on aika tavallista scifiä mutta äänimaailma tuo menoon paljon persoonallisuutta ja huumoria. Pelissä on myös Double Dragon 3-tyylinen, oikeaa rahaa käyttävä kauppa.
  • Swimmer: Ihan hupaisa vanha kehno Wonder Boymaisilla elementeillä ja eeppisimmillä pomomätöillä ever.
  • Syvalion: Gameplayltaan melko epätavallinen, vapaasti skrollaava lohikäärmelentelypeli kuivahkolla presentaatiolla ja epäarcademaisen alhaisella vaikeusasteella.
  • Swat: Vaikeaselkoinen ja tympeä retroalienräiskintä, jonka ainoa kiinnostava puoli on se, että Segalla on ollut jotain osaa sen teossa.
  • SWAT Police: Kauppamekaniikalla ja korealaisen hämärällä charmilla varustettu Cabal-klooni.


  • Tac/Scan: Segan melko geneerinen vektoriräiskintä, jonka laivuemekaniikka ja tunnelmallinen äänimaailma kuitenkin erottavat vanhojen avaruusammuskelujen massasta.
  • Tag Team Wrestling: Uraauurtava ja persoonallinen mutta arkaainen wrestlingpeli Technossilta. Äänimaailma on kyllä kovin siisti.
  • Talbot: Vanha top-down-lampaanmetsästys-haahuilu ADK-tapaan erikoisin ja ihan mielenkiintoisin mekaniikoin.
  • Taisen Tokkae-dama: Mielenkiintoisella presentaatiolla ja rosterilla varustettu, hyvin toimintapainotteinen vs-puzzlepeli. Muistuttaa siis paperilla hyvin paljon Magical Droppeja, muttei ole kyllä aivan yhtä hupaisa kiitos liiankin clusterfuckahtavan gameplayn ja pienemmän mongoloidikatraan.
  • Takeda Shingen: Kökkö, arkaainen beat-em-up, jonka päähenkilönä on sentään legendaarinen "vanha läski, jolla on kärpäslätkä". Siisteillä potreteilla varustetussa viholliskastissa on totta kai pakollinen Kenshin Uesugi, mutta valitettavasti Houjoun tai Odan jätkien sijaan ovat muut pahikset nevareita pikkudaimyoita.
  • Tao Taido: Hämmentävä 2D-mättöpeli omaperäisellä muttei hyvällä spessumekaniikalla. Huono mutta hivenen huvittava. Rosteri on aika kuiva lukuun ottamatta Papa-nimistä DILF:iä.
  • Tapper: Syystäkin legendaarinen. Kekseliäs ja yksinkertainen, mutta silti haastava. Myös ulkoasu on vanhentunut hyvin.
  • Tattoo Assassins: Mortal Kombat potenssiin kaksi, eli vielä kökömpi ja hupaisampi. Hahmoilla on mukavasti liikkeitä ja rosteri on jokseenkin esikuvaansa mielikuvituksellisempi. Myös valtava määrä toinen toistaan typerämpiä lopetusliikkeitä on kovin kivaa. Sääli, että peliä ei koskaan julkaistu kunnolla.
  • Tecmo Knight: Piristävän väkivaltainen ja nopeatempoinen, siedettävästi ikääntynyt beat-em-up. Hieman turhankin yksinkertainen, mutta moinen ei juuri haittaa pelin lyhyyden vuoksi. Alkunäyttö on harvinaisen tyhjentävä ja raivohullu gorilla hienoutta, samoin kuin gemarisekvenssi.
  • TeddyBoy Blues: Jonkun kasari-idolin sinkusta ammentava Segan platformerräiskintä. Hienoa product placementtia siis riittää. Myös itse gameplay on melko hauskaa ja omaperäistä. Laulajasankarittarella pelattavissa bonusruuduissa on myös bongattavissa Yohko Chan-tason ilmeitä.
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Passeli beat-em-up, muttei ole ikääntynyt yhtä hyvin kuin monet aikalaisensa. Nelinpeli on aina jees, tietysti.
  • Teenage Mutant Ninja Turtles; Turtles in Time: SNES-porttiin verrattuna paskaa, koska sisältöä on nihkeästi ja pomovalikoima jättää kylmäksi ilman Rocksteadya ja Bepopia. Nelinpeli pelastaa jotain.
  • Tetris Plus 1 & 2: Normipuzzleilua parilla eri moodilla höystettynä. Storymoodi on ihan hauska, lähinnä kiitos päähenkilöiden söpöyden. Gameplay on silti Tetristä eli aika rektaalista.
  • Thunder & Lightning: Keskivertoa monipuolisempi mutta silti kuolettavan kuiva Breakout-klooni. Kuppaisesti luuppaantuva mutta jatkuvasti soiva pääteema on etenkin hajottava.
  • Thundercade: Erittäin yksitoikkoinen, autoskrollaava top-down-shooter. Prätkällä lönkyttely ja erikoiset optionit ovat ainoa hieman kiinnostavampi piirre. Niin tylsä, etten jaksanut pelata peliä loppuun huolimatta sen parikymmentäminuuttisesta kestosta.
  • Thunder Blade: Segan presentaatioltaan hyvä mutta lyhyt ja pinnallinen shoot-em-up. Koska pelistä uupuu kaikenlaiset ammus- ja latausmekaniikat, voi sen vetää kummatkin ampumisnapit lobotomiapotilasmaisesti pohjassa.
  • Thunder Ceptor: Menettelevä mutta Namcon vanhaksi arcadepeliksi yllättävän geneerinen Space Harrier-klooni.
  • Thunder Fox: Monipuolinen ja intensiivinen run and gun. Pelissä on tavallisten lisäaseiden ja ajoneuvojen lisäksi viihdyttäviä meleehyökkäyksiä. Lopussa odottaa myös Double Dragonmainen pelaajien keskinäinen välienselvittely.
  • Thunder Heroes: Häpeilemätön ja kuppainen kopio Gaia Crusaderssista.
  • Thunder Hoop: Graafikoiltaan ja äänimaailmaltaan mielenkiintoisen bipolaarinen, gameplayltaan melko köyhä actionplatformeri. Mame bugasi neljännessä ruudussa enkä jaksanut vetää peliä uudestaan alusta. Youtube kertoo pelin lopun olevan aika torso mutta silti parillakin tapaa hupaisa.
  • Tiger Road: Antiikin Kiina-teemainen Ghouls and Ghosts. Kontrollit ovat siis paskat mutta ympäristöt ja viholliset vaihtelevia. Vaikeusaste on Arthurin rämpimisiä huomattavasti tasapainoisempi ja peliä ei myöskään tarvitse onneksi läpäistä kuin kerran.
  • Timber: Ulkoasultaan hupaisa mutta pelattavuudeltaan turhan monotoninen puunkaatonpeli kelloa vastaan.
  • Time Killers: Kusoge-2D-mättöpeli, jonka presentaatio ja rosteri on ysärimäisen masentavaa. Mekaniikat ovat sentään omaperäiset, jokainen nappi vastaa yhtä raajaa/päätä, ja hahmojen käsien ynnä koipien katkominen estää niitä vastaavien liikkeiden käytön. Rasittavat instakill-liikkeet kuitenkin syövät pelin muutenkin rajallista nautintoa.
  • Time Limit: Kökkö sivuttainrullaava actionpeli jenkkimäisen punkerolla poliisipäähenkilöllä. Mahdoton huijatenkin.
  • Time Pilot: Suht omaperäisellä gameplaylla varustettu pilipalilentoräiskintä. Aikamatkustusteemaa on käytetty ihan passelisti hyväksi.
  • Time Pilot '84: Time Pilot ohjuksilla ja huomattavasti kuivemmalla, geneerisellä sci-fi-teemalla.
  • Time Scanner: Segan digitaaliflipperi toisiinsa aikamatkustusteemalla linkittyvillä pöydillä. Presentaatio on hyvää, fysiikatkin OK ja pöytää voi tyydyttävästi tuuppia niin paljon kuin sielu sietää kiitos tiltin toivotun poissaolon.
  • Time Soldiers: ADK-tyyliin keskinkertainen top-down-räiskintä, jonka aikamatkustusteema vaikuttaa presentaation lisäki myös jonkin verran gameplayhin. Pelin vikassa ruudussa valitettavasti odottaa vammainen "kuolit, koko peli alusta"-mekaniikka.
  • Tin Star, The: HC-Sheriff mukavalla presentaatiolla. Ruudut ovat hauskoja mutta niitä on turhan vähän. Alkunäyttö on hupaisa.
  • Title Fight: Segan Punch-Out-klooni hämmentävillä kontrolleilla. Presentaatio ja versus-moodi ovat jees.
  • TNK III: SNK:n top-down-tankkipeli, joka erottuu hieman edukseen kiitos semiepälineaarisen taistelukentän. Peli on kuitenkin helvetin vaikea, etenkin emulaattorikontrolleilla. Loppu jättää myös hieman kylmäksi, mutta ainakin se sisältää pakollista paskaa englantia ja aika mainion punch-linen.
  • Toki: Presentaatioltaan yllättäen NES-versiota huomattavasti parempi, mutta gameplayltaan paskempi, kiitos laaki-ja-vainaa-vaikeusasteen. Tämän version creditsit ovat kyllä aika hienot.
  • Tomahawk 777: Data Eastin Space Invaders-klooni. +--------...
  • Top Hunter - Starring Roddy and Cathy: Platformerin, run and gunin ja mättöpelin mielenkiintoinen yhdistelmä. Mekaniikat ovat siistejä, mutta joskus meno on hieman epäselvää kiitos kahden eri pelitason. Presentaatio on aivan god ja väli- sekä normipomot hienoja.
  • Top Player's Golf: Turhankin yksinkertainen arcadegolftekele, jossa on hieman SNK:maista charmia, muttei tarpeeksi. Pelin tapa heittää gemarit pelaajan naamelle jokaisen reiän jälkeen riippumatta tämän menestyksestä oli alkuperäisellä raudalla varmaankin aikamoisen epäkannustava elementti.
  • Top Ranking Stars: Nyrkkeilypeli, joka pelaa kuin keskiverto 2D-mättö, tosin ilman hyppyjä, liikkuvuutta ja siedettäviä kontrolleja. Turha.
  • Toryumon: Segan julkaisema, vanhan ajan Kiina-teemainen VS-puzzlepeli omaperäisin mutta epäintuitiivisin mekaniikoin. Presentaatio pelastaa paljon, onneksi.
  • Touchdown Fever: SNK:n käsimunapeli. +--------...
  • Touche Me: Kovin kuppaista spritetaidetta sisältävä kusoge-Pacman-klooni. Välinäyttöjen Roger Rabbit-rip off-kohtaukset ovat sentään hupaisia, etenkin niistä viimeinen, joka tulee jostain syystä ennen vikaa ruutua, eikä sen jälkeen. Soundtrack on myös huomattavasti tasokkaampi kuin muu peli.
  • Toukidenshou - Angel Eyes: Mekaniikoiltaan aikaansa edellä oleva eli paska 2D-mättöpeli, jossa on kaiken kukkuraksi pelkkiä naishahmoja. Pelin mielenkiintoisin puoli on se, että osa rosterista on tehty normaaleilla 2D-spriteillä ja osa kuppaisilla, Donkey Kong Country-tyylisillä renderoiduilla 3D-malleilla.
  • Tough Turf: Segan ja Sunsoftin kunnianhimoton mutta hyvä Double Dragon-klooni. Gameplay on hiottua, vaikeusaste inhimillinen ja presentaatio hyvä. Pelissä on myös siisti mekaniikka, jota genressä ei jostain syystä juurikaan nähdä, nimittäin vihollisten kyky teloa toisiaan. Sekä pahisten käsistä kirpoavat aseet että niiden lentävät ruhot voivat vahingoittaa toisia vastustajia, mikä on hupaisaa. Loppumättö on myös omaa luokkaansa.
  • Tower of Druaga: Hidas, tylsä, mahdoton ja runkattu. Eli joku retro-Monster Hunter. Eli paskaa. Soundtrack on kuitenkin Namcon muiden vanhojen kehnojen tapaan mainio.
  • Transformer: Segan Gradius-klooni melko omaperäisillä metamorfoosi- ja supermittarimekaniikoilla. Pelin soundtrack on hieno, lähinnä kiitos omalaatuisen äänipiirin.
  • Trash Rally: ADK:maiseen tapaan toimiva mutta hieman hiomaton, hyvin perinteinen top-down-rallipeli. Yksi radoista on, hämmästyttävää kyllä, kesäinen Suomi. Soundtrack on hyvä ja Paris-Rally Dakar-maratoniruutu siisti.
  • Trick Trap: Konamin vanhaksi kolikkopeliksi hämmästyttävän mitäänsanomaton top-down-shooter. Ainoa pelin mieleenpainuva asia on se, miten kovasti se pillastuu MAMEn cheatteja käytettäessä, mikä antoi pelin läpäisyyn omanlaistaan haastetta...
  • Tricky Doc: Kusogehtava platformer, joka olisi kuin kotonaan NES:llä. Ruudut ovat sentään melko vaihtelevia. Päähenkilön design on hupaisan spurguisa ja bonusesineinä toimivat kaljatuopit ja röökiaskit täten hauska yksityiskohta.
  • Trio The Punch – Never Forget Me...: Legendaarinen baka-ge, jonka urpous ulottuu sekä presentaatioon että itse gameplayhin. Huvittava ja viihdyttävä hämmentävässä pacingissään ja ruutujen koostumuksessa. Jotkin bugit ja samanaikaisen moninpelin puute harmittavat hiukan.
  • Trog!: Siisti Pac-man-klooni huomattavasti vaihtelevammalla gameplaylla, söpöllä Jurakauden teemalla, ja samanaikaisella nelinpelillä. Pelin paras mekaniikka on totta kai se, että viholliset eivät tapa silkasta kosketuksesta. Äänimaailma on aika hulvaton; kakarana muistan pelanneeni tätä joskus Linnanmäellä ja saaneeni paskahalvauksen pelin credit "jinglestä".
  • Trojan: Siedettävä post-apokalyptinen Kung Fu-klooni toimivalla blockki-mekaniikalla ja jokseenkin hupaisilla lopputeksteillä.
  • Tropical Angel: Perinteinen vanhan ajan rallipeli mielenkiintoisella jet ski-twistillä. Pelin siistein mekaniikka on omalla napillaan pyhitetty pääsankarittaren ketkuttelu, joka antaa lisäpisteitä ja servisua kontrollien kustannuksella.
  • Turbo Force: Aero Fighters lentävillä autoilla ja yksinkertaisilla kontrolleilla. Melko mitäänsanomaton lukuun ottamatta kolminpelimahdollisuutta, joka tekee pelistä entistä aivottomampaa. Sisarsarjaansa verrattuna ei pelissä ole myöskään mitään persoonallisuutta, koska juoni ja kaikki näytöt uupuvat tekeleestä kokonaan. Vika bossi on sentään tarpeeksi hoopo Aero Fighterssin vastaavien rinnalla.
  • Turbo Outrun: Alkuperäistä kuivempi jatko-osa, lähinnä kiitos lineaarisuuden ja kiikkerämmän ohjauksen. Turbomekaniikka ei kovin kummoinen, mutta kilpakosijavastus on hupaisa lisä.
  • Twin Action: Köyhä ja bulkkimainen shootteri, jossa on sentään suht sympaattinen presentaatio.


  • U.N. Squadron: Melko hajuton ja mauton lisenssisivuttaisshootteri, joka on sentään harvinaisen reilu; vastoin genren perinteitä power uppeja ei menetä kuollessa. Sitä vastoin peli ANTAA pelaajalle bonusaseen, jos padit olivat lopussa kuolon korjatessa.
  • Ufo Senshi Yohko Chan: Söpöllä ja hupaisalla päähenkilöllä varustettu Segan vanha top-down-shooter/platformer. Autoskrollaavat tasohyppelyosiot ovat siitä mielenkiintoisia, että ruudun vierimisen lisäksi myös hahmo liikkuu koko ajan eteenpäin, mikä tekee loikkimisesta välillä hajottavaa. Muuten gameplay on ihan toimivaa. Pelissä on myös harvinainen ilmiö: päähenkilöllä on eri sprite oikealle ja vasemmalle katsoessa!
  • Ultra Balloon: Häpeilemätön rip-off Bubble Bobblesta, joka on vielä esikuvaansa monotonisempi. Pelin lapsekas juoni ja ulkoasu ovat tosin kiinnostavan hämmentävässä ristiriidassa povekkaiden naishahmojen, fanservisun ja pelottavien irtopäiden kanssa.
  • Undercover Cops: Melko tavallinen beat-em-up, joka viihdyttää kiitos Metal Slug-tyylisen, persoonallisen presentaation. Valitettavasti pelissä voi hakata kaveriaan, jonka takia minulle jäi ainoalta pelikerraltani aika massiivisen pökäleen maku suuhun. Jostain syystä länkkäriversioista on poistettu ominaisuuksia ja osa hahmojen movelististä.
  • Under Fire: Digitaalisilla näyttelijöillä tähditetty rail-shooter. Mortal Kombatmaisen ulkoasun lisäksi löytyy pelistä myös tutunoloista hoopoa ääninäyttelyä ja yleistä hellyyttävää kökköyttä. Soundtrack on myös menoon hienon sopimatonta hissimusiikkia.
  • Undoukai, The: Kuppainen ja mahdoton Track & Field-tyylinen napintakomispeli. Well, daah. Premissi on sentään mielenkiintoinen; lajit ovat japanilaisia koulufestivaalikisailuja ja taistelevat osapuolet blondeja ja brunetteja lyylejä.


  • Valkyrie no Densetsu: Actionseikkailu, joka pesee kaikki vastaavan genren aikalaisensa, vaikka pelityyppi ei ehkä täydellisesti arcadealustalle sovi. Presentaatio on huippua, päähenkilöt hupaisia ja salaisuuksia riittää. Peli on yllättäen melko hullu, muttei onneksi mikään Youkai Douchuuki. Samanaikainen kaksinpeli on myös mainiota. On tragikoomista, että lukuisista viittauksista muissa peleissä huolimatta ei Namco ole jatkanut tätä franchisea yli kuuteen vuosikymmeneen.
  • Vamf x 1/2: Sekä presentaatioltaan että gameplayltaan amatöörimäinen mutta hupaisa beat-em-up passeleilla transformaatio- ja kombomekaniikoilla varustettuna.
  • Vampire Savior; The Lord of Vampire: Eli Darkstalkers 3 sarjan clusterfuck-nimeämislogiikkaa tuntemattomille. Trilogian kulminoitumasta voi vain todeta, että käteen jää ainoa Capcomin oikeasti OK mättöpelisarja, kiitos kauhupremissin, hupaisan rosterin ja uniikkien spessujen Myös gameplay on siedettävää, vaikka tekijälle perinteiset kuuden napin set-upit ja useiden nappien takomismekaniikat tietysti loistavat läsnäolollaan. Kolmososa tekee isoimmalla mörkökastilla ja siistillä power-up-mekaniikalla edeltäjistään muuten turhia, paitsi että siitä on poistettu kolme kakkosen hahmoa, mikä on etenkin tämän sarjan tapauksessa anteeksiantamatonta. Valitettavasti koko rosterin omaavat ja hyvät versiot pelistä ovat myös tähän päivään mennessä turhan kiven alla.
  • Vandyke: Gameplayltaan perinteinen vanhan ajan top-down-actionpeli. Mörködesignit ovat siistejä, pelin äänimaailma huvittava ja soundtrack hyvä. Päähenkilön paidattomuus ja lihasten pullistelu ovat myös plussaa.
  • Vanguard: Hupaisa SNK:n Defender-klooni, joka on esikuvaansa vaihtelevampi ja jossa on Smash TV:mäinen ampumissysteemi. Pelissä on varmaan epäselvintä digisoitua puhetta koskaan ja hupaisia musiikinpätkiä. Hullu.
  • Vanguard II: Edeltäjäänsä gameplayltaan ja etenkin presentaatioltaan tylsempi, vapaasti liikkuva Xevious-klooni. Mahdoton.
  • Vapor Trail; Hyper Offence Formation: Data Eastin tavallinen, toimiva ja yllättävän inhimillinen top-down-shooter. Musiikit ovat hyviä, mutta herkeämättä soiva pääteema a la Bubble Bobble rupeaa kyllästyttämään.
  • Vasara: Normihko, mahdoton bullet hell ihan passelilla lataushyökkäysmekaniikalla. Pelin premissi ja presentaatio ovat sitä vastoin hyvinkin siistejä ja pääpahis Tokugawa Ieyasu, mikä on aina plussaa. Soundtrack on myös hyvä perinteisine japanilaisinstrumentteineen.
  • Vasara 2: Mekaniikoiltaan hieman kuivempi kuin ykkönen ja liikaa edeltäjästään kierrättävä, etenkin soundtrackin osalta. Presentaatio on edelleen kuitenkin korkealla tasolla ja tällä kertaa päästään lahtaamaan Oda-klaanin runkkareita.
  • Vendetta: Hyvä beat-em-up, joka kehittää kaiken puolin edeltäjänsä Crime Fighterssin ominaisuuksia. Pelin viittaukset ykkösosaan ovat myös hupaisia, vaikka niistä paras, eli post-game bossrush, ei ole aivan yhtä eeppinen kuin ykkösosassa.
  • Victory Road: Ikari Warriorssin jatko-osa, joka on sarjalle uskollisesti paska ja mahdoton. Sentään pelin äänimaailma ja mörködesignit ovat siistejä.
  • Virtua Bowling: Perinteinen arcadekeilailupeli toimivin mekaniikoin ja huvittavin feilaus- ja onnistumisanimaatioin.
  • Viewpoint: Ulkoasultaan omaperäinen ja soundtrackiltaan hyvä isometrinen shootteri, jonka pelattavuus on kuitenkin genrelle tuikitavallista geneeristä, kuivaa ja mahdotonta settiä.
  • Vigilante: Paska Kung Fu-klooni, jossa aika arveluttava sanoma. Puhesamplet ovat huvittavan hirveitä.
  • Violence Fight: Kökkö ja arkaainen vs-beat-em-up. Aggressors of Dark Kombat tekee tästä tekeleestä turhan. Loppu on sentään hupaisan tekofilosofinen.
  • Violent Storm: Konamin paras beat-em-up, eli helvetin hyvä peli. Pelattavuus ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta isot movelistit, huimaava nopeus, persoonalliset hahmot ja Yngwie-tason soundtrack tarjoavat aikamoisen elämyksen. Valitettavasti vain kolminpeli, mutta hahmojen suuren koon huomioon ottaen voisi neljällä pelaajalla syntyä jo turhankin massiivista sillisalaattia.
  • Voltage Fighter Gowcaizer: Pelattavuudeltaan turhan tönkkö mutta rosteriltaan ja presentaatioltaan mainio supersankari-teemainen 2D-mättö. Pelissä on paras yksittäinen tappelupelispessu ever, myös. Tosin Tomaksen double penetration-nurkkaraiskaus on painajaisten kamaa.
  • Vs. Blockbreaker: Köyhän miehen Puchi Carat. Gameplay on Arkanoidia eli köyhää, mutta versusmekaniikat ovat ihan mielenkiintoisia. Valitettavasti hahmoja on vain kaksi ja niistä kummatkin ovat jotain äklöjä elukoita.
  • Vs. Mach Rider: Paranneltu versio NES-pelistä, jonka mielenkiintoisin lisäys on juonimoodin Metroidmainen plot twist, vuotta ennen Metroidia...!
  • Vs. TKO Boxer: Data Eastin gameplayltaan kovin arkaainen nyrkkeilypeli, jossa on varmaan yksi varhaisimpia esimerkkejä hahmon stattien muokattavuudesta. Presentaatio on myös hupaisaa.


  • Waku Waku 7: Rosteriltaan minimaalinen mutta laadukas ja presentaatioltaan erinomainen mättöpeli, jonka mekaniikat ovat melko pyllystä. Siisteimmät väli- ja loppubossit ever, though.
  • Wall St.: Makaaberia huumoria ja laadukasta digisoitua puhetta sisältävä vanha pilipalipeli. Camp retroa, siis.
  • Wardner: Geneerinen, kankea ja turhauttava platformerpeli. Pari mekaniikkaa ovat omaperäisiä ja musiikki jees.
  • Warrior Blade - Rastan Sage Episode III: Ihan hyvä kahden ruudun beat-em-up. Conanmainen presentaatio on kiihottavaa ja sattumanvarainen saksalainen sönkötys huvittavaa. Ei kuitenkaan yhtä vakuuttava kuin genren helmet, kiitos lähinnä lussuhkojen pomojen ja turpaanvetoefektien.
  • Warriors of Fate: Romance of Three Kingdoms-väännös Final Fightista, joka on esikuvansa tavoin tylsä, hidas ja liian pitkä. Käännös, yksi bonusosio ja bad end tosin huvittavat.
  • Whodunit: Omaperäinen mutta paska light gun-shooter, jossa pitää suojella eteenpäin haahuilevaa nollakarisman päähenkilöä erilaisilta hasardeilta. Kökkö ja mahdoton ja päähenkilön non-stop himonussijahuohotus hajottaa hyvin nopeasti.
  • Wild West C.O.W. Boys of Moo Mesa: Sunset Ridersmainen eli hyvä, nelinpelattava run-and-gun, jossa on pari shootteriosiotakin. En tiedä pelin lisenssistä lehmän vattua, mutta lauantaipiirrettymäinen ulkoasu ja hahmot ovat kyllä siistejä.
  • Willow: Aika viihdyttävä ja vaihteleva platformer, jonka pilaa samanaikaisen kaksinpelin puuttuminen. Melkoisen anteeksiantamatonta, etenkin kun pelattavia hahmoja on juurikin kaksi erilaista.
  • Wiz: Mielenkiintoinen, suht omaperäinen ja vanhojen arcadepelien tapaan mahdoton platformeri. Stickillä tehtävä hyppy huonontaa pelattavuutta merkittävästi ja seitsemän sekunnin luuppimusat ovat aika hajottavia.
  • Wiz Warz: Gameplayltaan orginaali muttei kovin ihmeellinen ja monotoninen Smash TV:n isoisä. 1984:n prototyyppipeliksi kuitenkin ihan vaikuttava ja hienon gemariviestin omaava.
  • Wizard of Wor: Äänimaailmaltaan jumala-tier maze-haahuilu. Hakkaa Pacmanin 6-0.
  • Wonder Boy: Kahden eri pelisarjan alkulähde. Itse peli on huomattavasti vähemmän mielenkiintoinen kuin sen aiheuttama lisenssimindfuck, eli perinteinen, pirun vaikea, monotoninen ja aivan liian pitkä platformer, vähän niin kuin...Adventure Island! Wonder Boyta on sentään mukavampi katsella kuin möhömahaista Master Higginssiä.
  • Wonder Boy III Monster Lair: Äärimmäisen yksitoikkoinen ja hidastempoinen, koko ajan autoskrollaavan platformerin ja shoot-em-upin vuorovierailu. Pitkä kuin nälkävuosi, kaiken kukkuraksi. Muutama bossi on ihan siisti.
  • Wonder Momo: Presentaatioltaan ja etenkin premissiltään mainio mutta gameplayltään ripuli beat-em-up. Kunnon Namcom Athena.
  • Wonder Planet: Data Eastin söpö mutta sairas Xevious-vastine. Gameplayta on höystetty kauppasysteemillä. Sisältää lopussa mukavan 10 heebon bossirushin.
  • World Heroes: ADK-tyyliin kökkö mutta huvittava mättöpeli. Premissi ja rosteri (pari isoa poikkeusta lukuun ottamatta) ovat hienoja. Jatko-osat tekevät ykkösestä kuitenkin turhan.
  • World Heroes 2: Muuten köyhempi versio Jetistä, mutta tässä versiossa on sentään hauskat bonuskentät ja uniikit hahmoloput.
  • World Heroes 2 Jet: Sarjan loppuhuipentuma, käytännössä. Paremmat mekaniikat kuin Perfectissä, mutta hieman vähemmän sisältöä. Pelin loppu on aika hulvaton.
  • World Heroes Perfect: Olisi sarjan kiistatttomasti paras osa, mutta lukuisat rasittavat uudistukset karsivat nautintoja. Näihin kuuluu mm. allekirjoitetun lempparit, eli kaiken kattava ilmatorjunta, samanaikaisten napinpainallusten spämmäys ja 6 perusnormaalia. Bonukset tosin runsaasta määrästä tauntteja per hahmo.
  • World Wars: SNK:n eeppinen Xevious-klooni. Gameplay on tylsää mutta soundtrack on hieno ja selostajan epäselvät mutinat myös.
  • Wrestle War: Vanha kehno wrestlauspeli. Ääninäyttely on sentään hupaisan huonoa.
  • WWF Wrestlefest: Aika perinteinen wrestling-peli, lukuunottamatta Battle Royal-pelimoodin hauskaa survival-kehärääkkiä.
  • WWF: Wrestlemania: Mortal Kombatmainen "paini"peli, mukaan luettuna ulkoasu, kömpelö mutta hauska pelattavuus, huumori ja raivostuttavan epäreilu yksinpeli.


  • Xenophobe: Useassa tämän ajan arcadepelissä nähdyllä piirrettymäisellä tyylillä tehty alienräiskintä. Hieman kömpelö mutta viihdyttävä, luultavasti etenkin moninpelillä.
  • Xevious: Aah... Hyvin tehty mutta ylikypsynyt shootteri. Maisemat ovat kyllä edelleen siistejä.
  • Xexex: Ällistyttävän inhimillinen Konamin shootteri. Gameplay on mielenkiintoista kiitos omaperäisen option-mekaniikan. Valitettavasti presentaatio on juoniosioita ja paria ruutua lukuunottamatta tylsää. Suurin osa mielikuvituksesta ollaan luultavasti käytetty creditsehin...
  • X-Men: Konamin mainio, maksimissaan kuuden(!) pelaajan beat-em-up. Koko köörin kokoonpanoa pitää päästä joskus kokeilemaan.
  • X Multiply: Kunnon body horror-shootteri. Grafiikat ja soundtrack ovat säväyttäviä ja lonkero-option-systeemi on siisti, mutta Gradiukselle uskollisesti on peli hullu, etenkin jos satut kuolemaan pahassa paikassa, koska kyllä, power-upit katoavat samoin kuin pelaajan motivaatio.
  • Xybots: Uniikki mutta ainakin yksinpelinä monotoninen third-person-Gauntlet.


  • Yellow Cab: Data Eastin innovatiivinen taksikuskeilu. Pelissä ei tosin rahoiksi lyödä, kerta yhden matkan hinta vastaa jotain puolta bensakuluista...
  • Ye Air Kung Fu: Konamin uraauurtava versus-fighteri. Vihollisrosteri on monipuolinen ja gameplay hauskaa. Erittäin iso missattu tilaisuus Konamilta, ettei tästä ole tehty kunnon franchisea.
  • Yosaku to Donbei: Mielenkiintoinen Space Invaders-klooni, jossa kaksi japanilaista heppua yrittävät tuhota lintujen kansoittaman puun. Hyvä asetelma, vaikka maailman puhkinussituin gameplay, siis.
  • Youjyuden: Tylsä, Kreikan mytologiasta ammentava top-down-shooter, joka on kovin vaikea. Pomovihollisten mylvintä sentään havahduttaa unesta.
  • Youkai Douchuuki: Pahimman sortin pelin edustaja. Hyvä musiikki, gameplay ja tunnelmallisuus, omaperäinen asetelma sekä useat loput eivät paina paljoa, kun peli on HULLU, MAHOTON. Läpipääsyfokusoitunut pelaaminen on hyvä tie täydelliseen hermoromahdukseen.
  • Youma Ninpou Chou: Sengoku/Youkai-maailman top-down-räiskintä, joka olisi ihan viihdyttävä, ellei olisi mahdoton. Vanhan kunnon ajan tyyliin alkaa peli aina alusta gemarin koittaessa, eli yleensä noin minuutin pelaamisen jälkeen.


  • Zed Blade: Geneerinen avaruusräiskintä, jossa epämääräistä Ragnarök-runkkausta. Soundtrack ja vika ruutu ovat sentään hieman kiihottavia.
  • Zing Zing Zip: Sonic Wings-sarjaa melkoisesti muistuttava top-down-räiskintä. Pelin taide on ihastuttavan puolikökköä ja loppu voi aiheuttaa naurunpyrskähdyksen.
  • Zombie Raid: Grafiikoiltaan hyvä mutta pelattavuudeltaan melko yksitoikkoinen valopyssyräiskintä. Juoniosiot ovat kuitenkin ihan viihdyttäviä ja tarinan yhtenä punaisena lankana on mukava bro-interaktio. Valitettavasti pelissä on myös hajottava "et tehnyt jotain esoteeristä paskaa, bad end"-elementti.
  • Zunzunkyou no Yabou: Harvinaisen epägeneerinen top-down-räiskintä. Yksi Segan arcade-bakageistä, joka kannattaa kokea.
  • Zupapa!: Paras Bubble Bobble-klooni ever, koska SNK. Sopiva lyhyys, intensiivisyys, siisti monsujen tappomekaniikka ja ennen kaikkea ylitsepursuava söpöys tekevät tekeleestä aika jumalan.
  • Zwackery: Omaperäisen mutta ainakin emuloituna kököhkön kontrollisysteemin ja gameplayn omaava actionrymistely. Kuitenkin viihdyttävän monipuolinen, jos kaoottisuudesta saa otteen.